Automobilka Toyota testuje spalovací motor na vodík. Toto palivo je už dlouhou dobu ve hře o budoucnost automobilů společně s elektromobily.
Japonský výrobce automobilů Toyota Motor Corporation oznámila zahájení testování spalovacího motoru na vodík. O pohonu na vodík se mluví už řadu let. Inženýři a konstruktéři automobilů si od něj slibují výrazné snížení emisí, které budou vypouštěny do atmosféry. Vodíkový automobil funguje tak, že pro svůj pohon využívá vodík, respektive převádí jeho chemickou energii na mechanickou. Tento prvek má také tu výhodu, že se dá vyrábět šetrně, stejně jako například elektrická energie pro elektromobily.
O jaký automobil se jedná?
Experimentálně bude nová jednotka umístěna do sedanu Corolla Sport, který se zúčastní japonské zkoušky sil Super Taikyu Series 2021. Zajímavé je, že se nejedná o jednotku, která běží na vodíkové palivové články, jako například u předchozího modelu Toyoty, ale o standardní motor. Jedná se o tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, jehož palivové systémy jsou přizpůsobeny pro práci se stlačeným vodíkem. V tomto případě budou škodlivé emise proti běžným automobilům výrazně nižší, dokonce téměř nulové.
Jak funguje motor poháněný vodíkem?
Tento typ motoru funguje tak, že se nejprve vznítí vodík rychleji než benzín, což znamená lepší citlivost. Dalším faktem je, že vodíkové motory si ponechávají téměř všechny vlastnosti spalovacích motorů, včetně jejich zvuku a vibrací. Dají se tedy použít i ve sportovních automobilech. Tyto motory jsou podobné těm, které známe běžně z provozu. Pracují stejně jako benzínové nebo naftové motory. Jedná se tedy buď o zážehový motor, nebo vznětový.
U zážehového motoru se vodíkové palivo vstřikuje do sání nebo do spalovacího prostoru a k zapálení dojde pomocí zapalovací svíčky. Vznětový motor funguje tak, že se vodíkové palivo vstříkne do spalovacího prostoru pod vysokým tlakem, což způsobí jeho vzplanutí. I tento typ paliva má však rub a líc. Kromě řady výhod má i nevýhody, mezi které patří například nižší účinnost než běžné spalovací motory, a vyšší cena vodíku v porovnání třeba se zemním plynem.
Výroba vodíku
Již zmiňovaný testovací vůz Toyota Corolla Sport bude nabitý „zeleným vodíkemˮ vyráběným ve výzkumném středisku pro vodíkovou energii ve Fukušimě. Jedná se o jednu z největších elektráren na světě, která se nachází 20 km od jaderné elektrárny Fukušima a využívá elektřinu z místní solární elektrárny s výkonem 20 megawattů.