Nový vznětový motor od firmy Achates Power by mohl díky minimálním emisím zastavit postupné ukončení výroby dieselových motorů.
Omezení nebo úplné zastavení dieselových motorů je každodenním tématem moderního světa automobilů. Podle různých průzkumů jsou emise naftových motorů ještě horší, než se doposud myslelo. A zatímco přechod na alternativní zdroje energie v případě osobních automobilů je poměrně jednoduchý, u těžké nákladní přepravy je celý tento problém složitější. Jeho řešením by se mohl stát motor na vodík, ale o tom v jiném článku.
Dieselové motory v nákladní dopravě
Navzdory značnému úsilí přejít u osobních automobilů od vznětových motorů k elektrickým, je to v případě výkonných tahačů mnohem složitější. Nákladní doprava musí fungovat na dlouhé i krátké vzdálenosti, a zároveň ale musí splňovat emisní cíle, což při jejich vysoké spotřebě není vůbec jednoduché.
Nový vznětový motor
Nyní je ve hře nejčistší naftový motor, který byl kdy vyroben. O jeho vývoj se postarala firma Achates Power. Podařilo se jí sestavit protiběžný dvoutaktní motor, který už teď splňuje cíle pro rok 2027 a ukázal se jako možná alternativa dnešních dieselů, jež vypouští příliš velké množství emisí škodlivých pro životní prostředí. Kromě nich se nemusí stydět ani za svůj výkon, který se na dynamometru vyšplhal až na 400 koňských sil.
Firma Achates Power tento projekt odstartovala už v roce 2018, kdy ropný gigant Saudi Aramco podpořil výzkum čistších spalovacích motorů. S cílem snížit emise, a tím šetřit životní prostředí, vyvinula již zmiňovaná firma protiběžný pístový motor, který má větší potenciál pro snížení emisí. Tento inovativní vznětový motor prošel testy v Detroitu a San Diegu.
Kde se bude nový motor používat?
Společnost svému vynálezu naprosto věří a už s ním má i plány do budoucna. V červenci plánuje prodat svůj první nákladní automobil s 10,6litrovým šestipístovým vznětovým motorem. Ten byl navíc testován i společností Calstart, která zkoumá emisní normy v Kalifornii. Potvrdilo se, že motor splnil požadované emisní normy o 0,02 gramu za hodinu.
Další pokrok nového vynálezu
Technický ředitel společnosti Achates Power uvedl, že jejich motor může být dokonce ještě více šetrný. Podle odborných předpokladů by se dal díky své konstrukci upravit tak, aby se místo nafty pro jeho pohon používal například benzín, zemní plyn nebo vodík, což by znamenalo ještě větší pokrok.