Jak jednoduše poznat dosluhující turbodmychadlo? Samo vás s předstihem upozorní, že je něco špatně

Bez turbodmychadla se už dnes neobejde téměř žádný moderní motor. Jak ale včas poznat, že se s námi loučí a bude potřeba ho vyměnit, se dozvíte v tomto článku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Turbodmychadlem je dnes vybaven téměř každý nový motor. Existuje jen několik automobilek, které se drží atmosférických motorů. Ale i u starších vozů je zastoupení turbomotorů velmi hojné. Turbomotor má toho hodně co nabídnout – vysoký výkon a kroutící moment nebo i nižší spotřebu. Litrový motor dnes může mít stejný výkon jako starší dvoulitr. Nic však není zadarmo. Podíváme se na to, jak lze diagnostikovat stav turbodmychadla.

Zvukový projev

Když je turbodmychadlo v dobrém stavu, téměř o něm nemusíme vědět. Zvláštní zvuk je většinou první příznak toho, že je něco špatně. Pokud při zatížení motoru slyšíme výrazný pištivý zvuk, který utichne při ubrání plynu, s největší pravděpodobností je to známka toho, že ve vedení stlačeného vzduchu je netěsnost. Aby turbo tuto netěsnost vykrylo, bude nuceno podávat ještě vyšší výkon. To může skončit i destrukcí turbodmychadla jeho přetočením nad jeho konstrukční otáčky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zvukový projev může být také známkou poškozených lopatek turbíny, které pak kvůli nedokonalému vedení vzduchu vytváří pištění nebo kvílení. Méně často může samotný zvuk vytvářet špatné ložisko turbíny nebo obtokový ventil. Pokud máte vůz s turbomotorem a takové zvuky jste zaznamenali, je vhodné bezodkladně nechat turbodmychadlo zkontrolovat.

Kouř z výfuku a nadměrná spotřeba oleje

Pokud jste u svého vozu zaznamenali zvýšenou spotřebu oleje či případně i kouř z výfuku při přidání plynu, může to znamenat, že bude potřeba servis. Nejčastěji se opotřebí kluzné ložisko, skrz které začne unikat olej. Ten se buď dostane na stranu sání, kde pak prochází celým sacím traktem, a v motoru se následně spálí, nebo může unikat na stranu výfuku. V obou případech se se zvyšující spotřebou oleje objeví právě kouř z výfuku. Ten bude zpravidla zabarvený do modra.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud tento problém nebudete včas řešit, může to mít i fatální následky. Takzvaný „runaway“ znamená, že motor toto velké množství uniklého oleje začne spalovat a nejde zastavit ani vypnutím zapalování. Jediná možnost v případě manuální převodovky je zařazení nejvyššího stupně a se stlačeným brzdovým pedálem rychlé puštění spojky. U automatické převodovky se už ale většinou nedá dělat nic a vy jen čekáte, až motor spotřebuje všechen olej, a tím se nenapravitelně zničí.

Vizuální kontrola

U některých vozů se lze poměrně jednoduše k turbodmychadlu dostat tak, že ho můžete zkontrolovat i vizuálně. Je důležité sledovat, zda není celé nadměrně zaolejované. To může značit netěsnost v olejovém vedení, což může mít za následek špatné mazání ložisek. Pokud sundáme sací trubici, uvidíme také přímo na lopatky turbíny. Ty nesmí mít žádná výrazná viditelná poškození.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vyzkoušet můžeme také vůli ložisek. Prstem zkusíme koncem osičky jemně hýbat do stran. Menší vůle je přípustná a lze ji najít i u nového kusu. Tlakem oleje a roztočením se poté zmenší. Špatné by bylo, kdyby se lopatky dotýkaly těla skříně turbodmychadla. Nikdy však nesmíme zjistit vůli axiální – tedy v ose turbíny. V případě, že se vám jeho stav nezdá dobrý, nechte kontrolu na odborníkovi, abyste případně předešli dalším poškozením v případě selhání turbodmychadla.

Prevence

Nejlepší prevence pro dlouhou výdrž turbodmychadla je včasný olejový servis a pravidelná výměna vzduchového filtru. Nedoporučuje se používat sportovní filtry, které propouští mnohem vetší množství nečistot. Stejně tak kontrola těsnosti vedení přívodu vzduchu od filtru a těsnosti olejového vedení je velmi žádoucí. Důležitá zásada však je, že po rychlé jízdě a vysokém zatížení musíme nechat motor chvíli běžet a nechat tak turbodmychadlo vychladnout. Tím předejdeme velkému množství problémů a výrazně prodloužíme jeho životnost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud budete motoru dopřávat pravidelný a poctivý servis, kvalitní olej a filtry, může turbodmychadlo vydržet i stovky tisíc kilometrů. Pokud už ale musíme tuto součástku měnit, je velmi dobré vědět, že nejvyšší kvalitu a potenciál velké výdrže nám zaručí jen originální turbodmychadlo, které ale většinou stojí desetitisíce korun. Koupí repasovaného můžeme ušetřit, ale pokud bude repase špatně provedena, může to vést k velmi brzkému selhání a následně k drahému servisu.

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články