Kam se poděla zábavná auta za jednu průměrnou výplatu? Vybrali jsme nejlepší ojetiny s nízkou pořizovací cenou

Ceny nových i ojetých aut stoupají rychleji než průměrná mzda. Zábavný a pojízdný ojetý vůz za jednu až dvě výplaty není snadné nalézt, ale několik jich existuje.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ještě dekádu zpět šlo pořídit za relativně malý peníz zábavné auto, které sice nemělo výkony v řádek stovek koňských sil, ale bylo lehké a hravé co do řízení. Kde dnes skončily tyto zábavné skvosty za dostupné peníze? Pohltil je zub času nebo se z nich staly dnes tolik vyzdvihované perspektivní youngtimery?

Co lze pořídit?

Vzhledem k cenám nových vozů se některým z nás do myšlenek vkrádá nápad pořídit si něco malého a levného s čím bude zábava. Alespoň na jednu sezónu. I když se to nezdá, tak malá a levná auta jsou zajímavou směsí různých možností jak za málo peněz získat mnoho muziky. Na útratu moc nezbývá, takže se zkusíme podívat, co je možné pořídit z průměrné výplatní mzdy, která je dle tabulek v České republice .

iZdroj fotografie: Uživatel ŠJů / Creative Commons / CC BY

Statistka říká, že v roce 2020 byla průměrná mzda 35 611 Kč. Takto od stolu to nevypadá špatně, ale realita je trochu jiná. Nicméně my se zkusíme podívat, jestli je možné pořídit nějaké zábavně jezdící auto za jednu až dvě průměrné tabulkové výplaty. Když jsem v roce 2010 kupoval za svoje peníze své první auto, na jeho pořízení jsem potřeboval 85 000 Kč.

Auto mělo automat, kožené vyhřívané sedačky, benzínových 150 koní pod kapotou, hliníková 16“ kola, elektrická okénka, parkovací senzory a další drobnosti. Bylo 11 let staré. Když dnes zkusím zadat tyto kritéria do vyhledávačů autobazarů, na 85 000 Kč se nedostanu. S trochou štěstí najdu v nabídce auto kolem 140 000 Kč. To je za 11 let, od doby, kdy jsem kupoval poprvé 2010 do dnes, vcelku vysoké zdražení ojetiny.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tohle zdražení se tedy týká i aut na nejnižším cenovém dnu. Dnes za stejnou sumu peněz pořídíte spíše soubor náhradních dílů, než pojízdné auto. Podle vývoje cen, která uvedla společnost CEBIA se zdražení týká, jak nových, tak i ojetých vozů. Což není žádné překvapení. Je ale zapotřebí zmínit, že tato analýza se nezabývá vozy s tak nízkou cenovkou, ale většinou do 4 let stáří. Pojďme tedy zkusit zabrousit do inzerce a poohlédnout se po voze, se kterým bude zábava. Alespoň jednu sezónu.

Citroen Saxo VTS 1996-2003

Saxo příliš dobrým autem není, ale pro svůj účel je stvořené vcelku dobře. Pro zábavu ve městě má už v základu slušné vlastnosti. Je malé, má malou váhu (925 kg) a ve výbavě toho není moc, co by se mohlo pokazit. I když, ono „mohlo pokazit“ ve spojení s až 25 letým francouzským autem je jako byste servírovali vafle se slaninou. Saxo se těšilo oblibě při závodech, takže je možné najít i kusy, které budou upravené. U takových kusů si dávejte pozor na úpravy. Ne všechny podléhají homologaci pro použití na veřejných komunikacích.

iZdroj fotografie: Citroen

Nicméně to pravé zábavné přichází až s verzi VTS s 1,6 s 87 kW (118 PS) a manuálním pětistupňovým řazením s pohonem předních kol. Pokud se vám podaří sehnat verzi VTS, neváhejte a jděte si ji alespoň vyzkoušet. Problém bude, že verze VTS značně převyšuje stanovený rozpočet. Smířit se tedy budeme muset s některým ze základních motorů. Jako nejzajímavější, mimo 1,6 l, lze označit benzínový čtyřválec 1,4 l s 55 kW (75 PS) s manuálním řazením.

Ford Puma 1997-2002

Puma byla malým třídveřovým kupé. Měla i zadní sedačky pro případ, že jste se rozhodli jet na výlet ve více lidech. Nejlepší volbou je motor 1,7 l 92 kW (125 PS) a manuálním pětikvaltem. Problém bude najít nebouraný kus nebo spíš dobře opravený. Koroze se taky tomuto Fordu nevyhnula, a tak hledejte na obvyklých místech okolo lemů kol, prahů atd. Zlobit můžou i přední kotouče, které bývají zvlněné. Když ovšem opravíte tyto „drobné“ nedostatky, tak odměnou vám budou zábavné jízdní vlastnosti, přesné řízení i řazení.

iZdroj fotografie: Uživatel Kieran White from Manchester, England / Creative Commons / CC BY

Puma byla malým a mrštným kupátkem. Byla oblíbená jednak pro již zmíněné hravé jízdní vlastnosti, ale také pro levnou údržbu. Bohužel, jak to již s postupem času bývá, kvalita klesá častým měněním majitelů od nového vozu až po dnešní stav. Vlastnící také většinou bývali o nějaký řád skromnější na finančních prostředcích investovaných do údržby malého Fordu. To se pak projevuje různými nectnostmi a nutnými investicemi, pokud chcete automobil uvést do pěkného stavu.

Suzuki Swift 1988-2004

Swift se vyráběl dlouhá léta. Na jeho vzhledu to jde velmi dobře poznat. Nicméně stejně jako Citroen, má i Suzuki podobné vlastnosti. Je velmi lehký, dobře ovladatelný, nenáročný na údržbu a se silnějším motorem 1,3 l 50 kW (68 PS) je vcelku hbitým uchazečem městského provozu. K dostání byl i se tříválcem o objemu 1,0 l a výkonu 39 kW (53 PS) a roztáčel výhradně přední kola.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Problém bude i zde s korozí na obvyklých místech (podběhy, lemy, prahy) a určitě se nedoporučuje v takovém autě nabourat.  Swift byl oblíbený mezi řidiči hlavně pro svoji jednoduchost a nenáročnost servisu. Uměl se při parkování vměstnat do kdejaké mezery a byl z něj dobrý výhled. Zajímavostí je vrcholná verze GTI. Na tu je však dnes již třeba sáhnout opět výrazně hlouběji do kapsy a nebude lehce k sehnání. Možností by bylo podívat se po verzi GTI v zahraničí.

Závěr hledání

Obecně ojeté automobily zdražily. Musíte tedy jako zájemce sáhnout hlouběji do kapsy. Na druhou stranu je pravdou, že objektivně dostanete většinou více výbavy za stejné peníze. To se ale netýká vozidel s cenou kolem 35 000 Kč, kdy jsme de facto na cenovém dnu nabídek vozidel, které jsou ještě schopny pohybu samostatně bez odtahu. Dekádu zpět stačila suma 35 000 Kč na pořízení relativně ještě slušného vozu (s přijatelnými nedostatky).

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jenomže dekádu zpět, byla průměrná mzda v ČR kolem 24 000 Kč. Jde tedy odvodit, že na základě vývoje aut samotných (novější auta mají více systémů, výbavy atd.) dostanete sice lépe vybavené auto, ale první větší oprava snadno převýší pořizovací cenu. Ve výsledku je tedy možné stále pořídit auto za jednu až dvě průměrné mzdu. Je třeba ale počítat s jistými nedostatky a možnými riziky. Bohužel na vrcholné verze je zapotřebí více finančních prostředků.

Plánujete si v brzké době koupit ojetinu?

Zdroj: Autorský komentář Jaroslava Novčáka

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články