Pokud byste si rádi vybrali automobil do 50 000 Kč a toužíte po něčem jiném, než je Škoda, tento výběr ojetých aut vám zaručeně usnadní jinak nelehké rozhodování.
Jestliže sháníte ojetý automobil v cenové relaci do 50 000 korun a nevíte si rady, na jakou značku a model upřít svou pozornost, možná již před vámi leží odpověď. Tento výběr pár kandidátů, kteří by mohli v dané cenové kategorii posloužit budoucímu majiteli ještě i jinak, než jen přibližováním se do prvního servisu, vám může pomoci. Nejprve je však potřeba znát kritéria, podle nichž byla vybrána právě níže zmíněná vozidla.
Žádné vyskakování při výběru
Ano, v dané cenové kategorii jde sehnat BMW řady 7, Mercedes S-class, na zahraničních serverech by šlo sehnat při troše hledání i první verze Maserati Biturbo a spousty dalších zajímavých vozů. Ale z jednoduchého zamyšlení vyplývá, že taková auta (luxusní limuzíny, sportovní vozy apod.) nebudou vozy, které mají posloužit dopravě, ale spíše opravě. Nepůjde tedy o plně funkční auta, ale spíše o soubor náhradních dílů.
Zůstaneme tedy při výběru pokud možno na uživatelském minimu, tedy budeme se snažit vybrat co nejjednodušší vozidla, která nebyla napěchována výbavou jako Aston Martin Jamese Bonda. Prvním kritériem, které bude nejspíše zajímat potencionálního kupce, bude servisní náročnost. Jde tedy o to, aby servis vozu byl za co možná nejmenší finanční obnos. Tedy díly levné, snadno dostupné, technika vozu jednoduchá.
Druhým kritériem bude v našem výběru šíře zastoupení daného modelu v nabídce. Budeme se tedy orientovat na vozy, které jsou v řádu desítek či stovek kusů v nabídce k prodeji. Nemá cenu se nyní zabývat modely, které jsou na okraji zájmu kupujících ať již vlivem složité použité techniky, nebo známé pro svoji poruchovost, nespolehlivost, značnou korozi apod.
Třetím kritériem bude spotřeba daného vozu. Jelikož se, ale výše stanovenými kritérii pro výběr dostáváme k malým městským vozům, tak tady se spotřeba nijak výrazně neodlišuje od jednotlivých kandidátů. Ze zkušeností uživatelů tedy vyplývá, že níže zmíněné vozy se budou z hlediska spotřeby pohybovat do 8 l/100 km benzínu za normálního jízdního režimu.
Ještě než přistoupíme k samotnému výběru vozidel, je třeba zmínit, že níže uvedené vozy nejsou jediné, které lze pořídit v této cenové hladině. Určitě lze nalézt další vozidla, vyhovující jiným potřebám budoucího majitele. Neberte tedy výběr níže jako jasný návod na zaručeně dobrou koupi. Vždy se poraďte s někým z oboru, komu důvěřujete a kdo vám pomůže s výběrem konkrétního vozu pro vaši potřebu. Pojďme si teď projít nabídky.
Fiat Panda 2. Generace 2003–2012
Itálie, země, kde jídlo je výtečné, lidé usměvaví a s prací nikam nespěchající. I přes jižanský temperament, Italové prostě malá auta umí. O to víc zrovna druhou generaci Pandy. Městské auto s délkou lehce nad 3,5 m, šířkou 1,5 m a výškou 1,5 m má vynikající manévrovatelnost v hustém městském provozu. Zaparkovat lze prakticky na každém vyhrazeném parkovacím místě, i když řidiči kolem vás zaparkují mimo vyznačené parkovací pruhy.
Bohužel tyto rozměry jsou vykoupené nízkou přepravní kapacitou (kufr má objem pouze 206 l) a na zadních sedadlech se tři dospělí namačkají na sebe jako sardinky v konzervě. Všechny pohonné jednotky jsou čtyřválce. Nejlepší pohonná jednotka je čtyřválec fire 1,2 l s výkonem 44 kW. Nabízel se i čtyřválec fire 1,1 l s výkonem 40 kW a 1,3 Multijet (naftový motor s 55 kW), ale většinou najdete v nabídce výkonnější 1,2 l z kategorie fire.
Lze narazit i na vozy spalující CNG, případně na vozy s robotizovanou převodovkou Dualogic. Pozor si dejte na posilovače řízení, to je asi nejdražší součást na opravu, pokud se pokazí. Řada vozů také sloužila pro rozvážky jídla apod., takže zkontrolujte důkladněji stav podvozku. K dostání byly i verze s pohonem 4×4 a verze se 100 koňmi pod kapotou. Ty se však do našeho cenového limitu nevejdou.
Ford Fiesta 5. generace 2002–2008
Fiesta platila v době uvedení na trh za auto s výbornými jízdními vlastnostmi. Fiesta s délkou 3,9 m a šířkou necelých 1,7 m, poskytovala prostor pro 5 cestujících a slušný objem kufru 284 l. Dělala se ve 3 a 5dvéřovém provedení. Žádný z nabízených motorů není vyloženě past na poruchy, ovšem doporučují se zejména benzínové čtyřválce 1,6 a 1,4. Nabízely se i čtyřválce spalující naftu o objemu 1,4 a 1,6. Menší z nich dokázal jezdit se spotřebou pod 5l/100km.
Fiesta je řidičsky zaměřené auto, takže má tvrdší podvozek a komunikativnější řízení. Mezi zápory Fiesty patří koroze podvozkových partií, výfuku, nepřesně ukazující palivoměr, problémy s řídící jednotkou a nepříliš pohodlná sedadla. Fiesta byla k dostání i jako sportovnější verze nesoucí označení ST, ale ta se do našeho výběru vlivem vyšší pořizovací ceny nevejde. Pro Fiestu hovoří i dosažení 4 hvězdiček v nárazových testech EURO NCAP testech.
Opel Corsa 3. generace 2000–2006
Corsa s délkou 3,8 m a šířkou 1,6 m nabízí také místo pro 5 cestujících a na svou třídu slušný zavazadlový prostor 260 l. Podvozek je naladěn do kompromisu mezi ovládáním a komfortem. Není tedy udrncaný, ale ani houpavý. Corsa nabízela už ve své době jako základní jednoty tříválce o objemu 1,0 l a výkonu 44 kW, což je na tento vůz málo.
Dále byly k dostání benzínové čtyřválce 1,2 (55 kW) 1,4 (66 kW) a 1,8 (92 kW). Dále byly k dostání naftové motory o objemech 1,3 ( 51 kW) a 1,7 (48 – 74 kW). Nejlepší volbou bude benzínový čtyřválec 1,2 nebo silnější 1,4. Corsu může po letech trápit koroze pod plastovými kryty. Častěji používané vozy mívají uvolněné závěsy dveří a zvlněné přední brzdové kotouče. Pro Corsu hovoří i dosažení 4 hvězdiček v nárazových testech EURO NCAP.
Tak jaké auto byste si vybrali?