Evropská unie představí zcela nové palivo. Nepůjde o palivo jak jej známe dnes, spíše s nimi budou obchodovat automobilky, kvůli snížení emisí.. Možná nám i pomůže oddálit přechod od běžných aut k elektromobilům.
Evropská komise zváží žádost 220 signatářů včetně mnoha výrobců automobilů. Návrh by měl obsahovat takzvanou dohodu o zavedení elektronického paliva výměnou za kredity CO2, které by automobilky mohly využít na výrobu spalovacích automobilů.
Nové kredity CO2 na spalovací motory
Výrobci automobilů musí dodržovat stále přísnější limity CO2 v EU. Počítají se na základě celé řady vyráběných modelů. Čím více elektromobilů prodáte, tím méně poplatků musí výrobci zaplatit. To je v kostce řečeno nařízení Evropské Unie, které svazuje ruce výrobcům. Ti musí přicházet se stále novějšími způsoby, jak využít palivo, ideálně jak se odpoutat od závislosti na ropě.
Mechanismus kreditů CO2 neboli uhlíkových kreditů je poměrně komplikovaný, ale v zásadě se jedná o to, že společnosti vyrábějící automobily se spalovacími motory jsou schopny snížit dopad svých činností na životní prostředí. Musí jen „podporovat“ národní a mezinárodní rozvojové projekty.
Jedním z nejvýznamnějších případů byl případ FCA (Fiat Chrysler Automobiles), který koupil kredity od společnosti Tesla. K takovému obchodu by mohlo dojít také mezi jinými automobilkami. Mohlo by tak docházet k tomu, že automobilky typu Ferrari si budou „nakupovat kredity“ od automobilek vyrábějících jen elektromobily kvůli tomu, aby splnili nařízení EU o plnění emisí.
Normy výfukových emisí
Automobilky a ropné společnosti po celé Evropě se spojily, aby snížily emise CO2. – Mezi prodejci pohonných hmot a výrobci automobilů má platit přijetí nového nařízení pro dobrovolnou přeměnu kreditů na CO2 získaných při prodeji nízkouhlíkových paliv.
Návrh požaduje revizi evropského nařízení o emisních normách CO2 pro osobní a nákladní automobily. Ty jsou v současné době brány jako emise z výfukových plynů. – Nízké nebo žádné kapalné palivo s obsahem oxidu uhličitého může skutečně přispět k cíli dekarbonizace dopravy ekonomicky a sociálně udržitelným způsobem.
Co udělá Evropská unie?
Celá situace se zatím projednává. Žádost byla zaslána místopředsedovi Evropské komise Fransovi Timmermansovi. Zahrnuje také dvě výzkumné studie provedené společností Frontier Economics. Naznačují, že je velmi důležité posoudit snížený dopad kapalných paliv získaných z obnovitelných zdrojů.
Doufejme, že návrh na nové palivo bude schválen, díky čemuž by elektrifikace mohla být oddálena. Paliva získaná z obnovitelných zdrojů však nefungují u všech automobilů, což rozhodně není dobrá zpráva. Nemluvě o faktu, že většina elektrické energie nepochází z obnovitelných zdrojů. Teď politici slibují levnou dopravu, ale jak přesáhneme určitou mez, zdraží elektřinu na dobíjení, protože poklesne příjem z fosilních paliv.