Řidič Škody Octavie s motorem 1,9 TDI ukazuje, co se stane, když do nádrže nalijete použitý kuchyňský olej.
Motory v dnešní době jezdí na různá paliva. Ať už máte automobil na benzín, naftu, nebo LPG, při všech možnostech je důležité používat kvalitní palivo. V opačném případě se může zkrátit životnost motoru, špatně se vám bude automobil startovat a budete mít další problémy, způsobené nedostatečně kvalitním palivem. Vedoucí jednoho britského automobilového pořadu se však rozhodl, že do nádrže Octavie s motorem 1,9 TDI nalije použitý rostlinný olej.
Škoda Octavia 1,9 TDI první generace
Nejprve je nutné zdůraznit, že se nejedná o nový automobil. Rozhodně byste to neměli zkoušet doma, protože riskujete závažné poruchy automobilu. Zatímco u starých automobilů nemusel tento přepálený rostlinný olej způsobit vážné problémy hned ze začátku, u novějších vozů riskujete okamžitou poruchu (zejména u nových motorů Common rail).
V případě moderních agregátů s tímto typem vstřikování a piezoelektrických vstřikovačů by taková zábava skončila velmi nákladnou opravou motoru, propláchnutím palivového systému a možná i výměnou jeho prvků, jako je nádrž nebo potrubí. Moderní diesely vyžadují palivo nejvyšší kvality a jsou velmi citlivé na jakoukoli kontaminaci naftou.
Jak vypadal postup při netradičním pokusu
Pokus začal tak, že si vedoucí automobilového pořadu přichystal tři barely s použitým olejem. Jeden byl z hranolek, druhý ze smažených ryb, a třetí ze smaženého sýru. Všechny tyto oleje přecedil před látkový hadr a smíchal do jedné velké nádoby. Poté vyčerpal téměř všechnu naftu z nádrže, a nalil do ní tento použitý olej. Po nastartování se zdálo, že je všechno v pohodě, a tak přišla na řadu testovací jízda.
Jak jela Octavia na použitý olej?
Během jízdy řidič porovnával, jaké jsou vlastnosti automobilu na olej v porovnání s jízdou na naftu. Přiznal, že rychlost, akcelerace a zvuk jsou téměř identické, jako při normální jízdě na kvalitní palivo. Zároveň by ale byl trochu větší problém při studeném startu. Olej je totiž daleko hustší, než nafta, což by mohlo dělat problémy vstřikovačům.
Teoretická úvaha v případě úspěchu
Podle výpočtů by se dal ježděním na použitý olej ušetřit ročně až šestinásobek ceny za naftu. To je však pouze teoretická úvaha, která je ve skutečnosti s největší pravděpodobností nereálná. Ani známý držák v podobě motoru 1,9 TDI by nebyl schopen dlouhodobého provozu na použitý kuchyňský olej. Proto nic takového raději doma nezkoušejte, mohlo by se vám to vymstít.