Na čerpacích stanicích najdete benzin i naftu, jenže těch pistolí je tam mnohem víc, přestože vybíráte jen dva druhy pohonných hmot.
Jak u benzínu, tak i nafty si mohou motoristé vybrat jak klasickou verzí, tak prémiovou verzí s aditivy. Tato aditiva do paliv přijdou už při výrobě a mohou výsledek velmi výrazně ovlivnit. Samozřejmě jsou dražší než klasické verze paliva. Mnoho čerpacích sítí nabízí v rámci volby nafty či benzinu také speciální možnosti paliv s aditivy, ze kterých si motoristé mohou vybrat. Co nám taková paliva mohou přinést za výhody?
Co taková aditiva vlastně nabízejí
Z logiky věci vyplývá, že prémiová paliva mají být podle všeho lepší než klasické verze – připlácíme za lepší vlastnosti, ať už to znamená cokoli. Aby se palivo změnilo, stačí klidně jen 0,3 mililitru na jeden litr, ovšem prémiová paliva obsahují i desetinásobek. Složení je přirozeně výrobní tajemství producentů. Například síť OMW nabízí MaxxMotion Diesel, který je díky kvalitnímu základu drahý sám o sobě.
Cetanové číslo takového dieselu je až 60, klasická má asi 51. Kvalitní také neobsahuje biosložku, je méně pěnivá a více odolává mrazu, což z ní dělá perfektní zimní naftu. Aditiva obecně zlepšují mazivost paliv a vstřikovače tak mají méně práce. Lepší je také spalování, tudíž i chování motoru a množství spalin. Prémiové verze jsou také schopné motor částečně vyčistit od usazeného karbonu, takže mu mohou vrátit lepší výkon.
Skutečnost a pocity ohledně jízdy
Někteří řidiči uvádějí, že po natankování prémiového paliva mají okamžitě pocit lehkosti a většího výkonu. Je to ovšem nesmysl, protože vlastnosti aditiv se neprojeví okamžitě, většinou až tak po čtyřech použitých nádržích. Obecně nečekejte příliš výkonu, spíše čistší motor a větší šetrnost paliva k celému mechanismu vozidla. Mnohá prémiová paliva neobsahují etanol, takže jsou výbornou volbou při zazimování vozu.
Obohatit se dá logicky i benzín a poslední dobou tento trend nabírá na popularitě. U něj umí aditiva potlačit negativní vlastnosti biosložek, čistit palivovou soustavu, samotný spalovací prostor i systém výfuků. Opět tak jde hlavně o šetrnost k jednotlivým součástem a celkovou dlouhodobou provozuschopnost motoru a systémů okolo. Benzíny s aditivy jsou proto dobré z preventivních důvodů.