Nejspíš každý řidič pozná Škodu Fabia na první pohled. Jde o všudypřítomnou legendu a nejspíš nelze vyjet na ulici a nepotkat aspoň dvě.
Frekventovanost jejího výskytu je také důvodem, proč ji už filtrujeme a nijak zvlášť si ji nevšímáme. Neuškodí tedy se trochu podívat na její historii, kterou tento vůz píše už dvacátým rokem. Vraťme se tedy aspoň na chvilku do roku 1994, protože právě v tomto okamžiku se pro celý svět odehrává premiéra nového kusu s názvem Škoda Felicia. Tedy první vůz, který naše Škoda navrhla v kooperaci s automobilkou Volkswagen.
Základ pro vozovou rodinu
Ovšem už v momentě představení Felicie bylo účastným inženýrům jasné, že bude potřebovat svého nástupce. Technicky totiž Felicie stála na základech Favoritu a to je poměrně hodně starý kousek. Výhled byl tudíž jednoznačný – face-lift a práce na nástupci zrovna představené Felicie. Spolu s Octavií měl tento nástupce otevřít automobilce dveře do budoucnosti vozové výroby a konkurovat světovým výrobcům.
Volkswagen byl pod tlakem ze všech stran, protože bylo třeba ukázat schopnost mezinárodního spolupráce a nebylo místo – ani prostředky – na marné pokusy. To bylo důvodem zrodu i dnes známého systému. Vozy sdílejí platformy a některá technická řešení, což vede k značné redukci nákladů. Škoda měla přislíbené moderní šasi (A04) a pozinkovanou karoserii, která solidně odolává korozi.
Nový koncept pro budoucnost
Ačkoli nové návrhy byly přijaty různě, bylo znát, že myšlenka sdílení základů je nosná a mohla by mít úspěch. Nechyběly také měkké interiéry a perfektní jízdní vlastnosti, tedy kombinace funkčnosti pro řidiče a vnitřního komfortu. Jméno Octavia předchozího modelu se jasně odvolávalo na minulost firmy. Felicia si nakonec půjčuje jméno manželky císaře Herakleia, protože tento model s minulostí automobilky už nesouvisí, má být cestou dopředu.
Pokud bychom převedli tehdejší cenu Fabie – stála 279 900 Kč – na dnešek, stála by skoro 750 000 Kč. Ovšem tehdy byla taky průměrná mzda 12 800 Kč, dnes skoro trojnásobek. Vůz byl přitom bez ABS a jakékoli klimatizace. Z bran Škodovky vyjelo 1 788 063 kusů, proto stojí tohle auto prakticky na každém rohu. A protože ani jedna z automobilek první vývoj nijak nepodcenila, nejspíš se tato legenda v provozu ještě chvíli udrží.