Co se skrývá pod zkratkou VGT a jak tato součástka ve vašem autě funguje?

Jestliže jste již někdy narazili na zkratku VGT, vězte, že se jedná o součástku ve vašem autě, která má důležitou funkci. Je jedním z prvků nové generace motorů.

i Zdroj fotografie: Uživatel Ton1 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

VGT je zjednodušeně řečeno turbo, které je obohaceno na své turbínové části o klapky, již umožňují regulovat množství výfukových spalin pohánějících turbínu. Turbodmychadla jsou v dnešní době již součástí nových motorů. Jen náhodou se objeví atmosféricky plněný motor. Naposled si vzpomínám na Lexus LC500.

Proč jsou turbodmychadla v autech?

Turba se dávají do automobilů hlavně kvůli splnění emisních limitů, které nám klade EU. Nicméně historie přeplňování není záležitostí poslední dekády, ale sahá hluboko do historie automobilového průmyslu. Významně se začala turba prosazovat v 80. letech. Kdo tehdy neměl nějaký nápis turbo, nebyl dostatečně „in“. Tehdy byla výsadou něčeho silného, značícího pokrok, vysoký výkon apod.

Co je turbodmychadlo?

Turbodmychadlo, neboli turbokompresor, je zařízení sloužící k přeplňování. Skládá se ze dvou hlavních částí. První je část turbínová (napojená na výfukovou soustavu) a druhá část je dmychadlová. U spalovacích motorů slouží k přeplnění (dmychadlová část), tedy zvýšení tlaku v pracovním cyklu motoru (sání). Turbodmychadlo je umístěné v motoru, napojené na výfukovou soustavu, odkud je taky hnané výfukovými plyny. Tyto výfukové plyny roztáčejí turbínu, která je pevnou osou spojena s druhou částí a to dmychadlovou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na dmychadlové části tak dochází k vytvoření tlaku stlačením vzduchu (přeplnění). Stlačováním vzduchu, dochází ke ztrátě hustoty vzduchu a je tedy zapotřebí zahřátý vzduch opět ochladit než přijde do spalovací komory. Pro ochlazení již stlačeného vzduchu je ve voze instalován mezichladič stlačeného vzduchu. Účinnost turbodmychadla je obvykle kolem 80 %. Plnicí tlak se popisuje v pascalech, barech nebo PSI. Platí, že 100kPa = 1 bar, což odpovídá přibližně 14,5 PSI.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nedostatkem standardního turbodmychadla je fakt, že začne plnit až od vyšších otáček. Proto u starších aut bývala cítit takzvaná turbodíra. Tedy prostor, kdy sice chcete po autu maximum výkonu, ale turbodmychadlo ještě nestačilo natlačit potřebné množství vzduchu. Tento problém se snaží eliminovat právě VGT neboli Variable-Geometry Turbocharger (turbodmychadlo s proměnnou geometrií)

Turbodmychadlo s proměnnou geometrií

Výhodou VGT je fakt, že při nízkých otáčkách, kdy klasické turbodmychadlo nemá dostatek plnicího tlaku (není dostatečně roztočeno pro plnění svojí funkce), VGT pomocí natočení klapek může upravit rychlost proudění výfukových plynů okolo turbíny. Tím se zvýší otáčky turbíny a logicky i dmychadlové části.

Díky tomu, v nižších otáčkách může dodat více plnicího tlaku a auto tak takzvaně „táhne odspodu“. Naopak při vyšších otáčkách se klapky natočí zase jinak, tak aby nedocházelo k přílišnému přeplnění. Při vyšších otáčkách jsou totiž motor a i turbína již dostatečně roztočeny, aby plnily svoji funkci. Klapky jsou mezi sebou spojeny nastavovacím kroužkem, který je ovládán mechanizmem. Všechny klapky se rovnoměrně a současně nastavují podle potřeby.

Jde také použít i systém, kdy klapky jsou ovládány v axiální ose. Tento mechanizmus využívá změnu šířky statoru turbíny. V tomto případě se natáčecí klapky nenatáčí, ale na základě pohybu v axiální (přímé ose) se mění průtočný průřez turbíny. Na základě změny průřezu pak dochází ke zrychlení nebo zpomalení průtoku výfukových plynů a tím i rychlosti rotace turbíny.

Jaký máte názor na VGT?

Zdroj: Carbiketech, CarsGuide

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články