Chladící kapalina auta. Jaký význam mají jednotlivé barvy a jak často ji měnit?

Že musíme u svého auta pravidelně kontrolovat a měnit motorový olej, všichni víme. Otázkou však je, jak je tomu s chladící kapalinou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Chladící kapalina je nedílnou součástí každé motorové soustavy automobilu. Obíhá v chladící soustavě a zaručuje, že se váš automobil při delší době provozu nebo vyšší zátěži nezačne přehřívat. Každý majitel auta ji jednou bude muset doplnit, jelikož časem ztrácí svoji účinnost a z nádržky mizí. Není však nutné se čehokoliv obávat, jedná se o jednoduchý servisní úkon a nemusíte kvůli tomu navštívit vašeho servisního technika.

Zjistěte si typ chladící kapaliny

Kromě funkce chlazení motoru zastává kapalina i funkci ošetřovací. Obsahuje totiž např. inhibitory koroze, stabilizátory nebo zvyšovače pH, čímž také chrání motor před poškozením. Kapalinu můžete určit buď označením, které vyčtete z hrdla nádobky v motorovém prostoru, nebo v manuálu od vašeho vozidla. 

Existují typy:

  • B: zpravidla bezbarvá kapalina s výměnnou lhůtou 2 roky
  • C (G11): modrozelená kapalina s výměnnou lhůtou 2–3 roky
  • D (G12): červená kapalina s výměnnou lhůtou 5 let
  • F (G12+): fialová/růžová kapalina s výměnnou lhůtou 5 let
  • G (G12++): fialová/růžová kapalina s výměnnou lhůtou 5 let, nebo 250 000 km

Chladící kapalinu doporučujeme naředit

Znáte to. Vyskočí na vás kontrolka, vy zajedete na čerpací stanici, koupíte nemrznoucí směs a nalejete ji do nádržky. Možná vám to bude znít zvláštně, ale chladící kapalina by se měla vždy ředit vodou – nejlépe destilovanou. Má to několik výhod, např. nižší toxicitu koncentrátu, snížení viskozity nebo také změnu dříve koncentrovaného vysoce hořlavého glykolu na nehořlavou kapalinu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mezi další podivnou výhodu rovněž řadíme snížení bodu mrazu výsledné směsi nemrznoucí kapaliny a vody. Ano, čtete správně. Koncentrát naředíte vodou, avšak jeho bod mrazu se sníží. Zvláštní, že?

Samotné doplnění, nebo výměna chladící kapaliny

Co se týče doplnění hladiny kapaliny, jedná se o jednoduchou věc. Vyberete správnou kapalinu, otevřete kapotu a vyhledáte nádobku ve tvaru baňky s nakreslenou hladinou MIN a MAX. Bývá většinou v rohu motorového prostoru. Pokud řídíte Škodu, nebo cokoliv z koncernu Volkswagen, bude nádobka zřejmě obsahovat růžovou tekutinu. Hladina pod MIN může znamenat přehřátí motoru, kvůli čemuž by mohlo hrozit jeho poškození.

Hladina nad MAX pak může zvýšit tlak v chladícím okruhu a způsobit jeho poruchu. Na to je potřeba si dát pozor, tudíž dolejte jen tolik, kolik je nutné. Nádobku VŽDY otevírejte, jen pokud je motor vychladlý. Jinak hrozí opaření, nebo i popálení. V otázce celkové výměny, tedy vypuštění celého objemu chladící soustavy a následného nahrazení kapalinou novou, se osobně přikláním k pravidelné preventivní výměně kapaliny každé 2 roky ve vámi preferovaném servise. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Otázkou zůstává, zda může dojít ke změně barvy nemrznoucí směsi. Ano, není to vyloučeno. Zpravidla se vaše barevná směs může zbarvit do kombinace hnědé a mléčně bílé. Tuto změnu pak způsobuje netěsnost na motoru, v důsledku níž nastává mísení nemrznoucí směsi s motorovým olejem. Pokud si této změny barvy všimnete, obraťte se na váš autoservis. 

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články