S pořízením auta vždy přichází spousta výdajů. Čeho se vyvarovat, abyste za palivo zbytečně neutráceli peníze navíc? Prozradíme vám, na co se zaměřit.
Znáte to: jezděte plynule, předvídejte, zbytečně nebrzděte, a hlavně pozor na zapnutou klimatizaci. To jsou jen některé z rad o spotřebě paliva, kterých se nám zajisté všem dostalo. Jak jsou ale na tom konkrétní mechanické prvky auta a jejich negativní ovlivňování spotřeby? Zde je několik příkladů.
Pneumatiky
Pokud u svého auta zjistíte vyšší spotřebu, než je běžné, jako první si zkontrolujte kola. Podhuštěné pneumatiky totiž svým zvýšeným valivým odporem mohou zvyšovat spotřebu klidně i o 1 litr na 100 km. Dále se vám podhuštěná pneumatika rychleji opotřebí a vy ještě navíc utratíte za novou. Důležitá je pak také samotná kvalita pneumatiky, nebo používání pneumatiky pro tu danou část roku.
Brzdy
U brzd hrozí například jejich neúplné uvolnění při jízdě. Na vině může být např. vodící čep brzdového třmenu, vadná brzdová hadice, nebo zanesené brzdné ustrojí. Kolo pak může při jízdě neustále lehce brzdit a tím se může zvyšovat spotřeba. Nejjednodušeji je tato závada zjistitelná při nadměrném zahřívání jedné, nebo i více brzd. Spotřeba se pak může zvýšit klidně i o 2 litry.
Vzduchový filtr
Člověk, který se nemůže správně nadechnout, se také začne potit. Pro správnou funkci spalování motoru je tedy také zapotřebí optimální přísun vzduchu. Zanesený filtr pak může také drasticky zvýšit spotřebu paliva. Neodkládejte tedy jeho výměnu. Filtr by se měl měnit každých 60 000 km, někteří doporučují už po 30 000 km.
Ucpané vstřikování
Přímé vstřikování využívá pro svůj chod injektory paliva, které se ale např. vinou nekvalitního paliva mohou silně zanášet. To se pak projevuje sníženým výkonem automobilu, tím způsobeným zvýšením spotřeby, nebo např. nesprávným chodem motoru. Ignorování takovéhoto stavu pak může vést k vážnému poškození motoru.
Náplně motoru
Spotřebu neblaze ovlivňuje také nekvalitní palivo a motorový olej. U oleje tak dbejte především na jeho pravidelnou výměnu dle servisního intervalu. U paliva pak dbejte na jeho kvalitu, obzvláště moderní motory jsou na palivo hodně citlivé. Kvalitní palivo snižuje výskyt usazenin v systému. Čas od času také neuškodí přidání aditiv s čistícím účinkem.
Spotřebu může zvyšovat také netěsnící výfukové potrubí nebo vadný EGR ventil, špatné svíčky, opotřebovaná ložiska, nadměrná váha, špatná aerodynamika. Dále také porucha na motoru, rozbitý kompresor klimatizace a porouchaný alternátor. Je toho opravdu hodně. Před každou jízdou si tedy pro jistotu zkontrolujte alespoň okem tlak v pneumatikách, natankujte kvalitní palivo, přidejte do nádrže aditivum a zkontrolujte varovné kontrolky na vaší palubní desce.
Jakým způsobem šetříte palivo při jízdě vy?