Tesla vydala Full Self-Driving Betu v9 a současně s tím přišlo také předplatné pro robotická zařízení. Jenže je v tom stejně takový malý háček.
Společnost Tesla zavádí pro svoje systémy kompletně robotické řízení. Jenže po některých svých klientech chce ve spojitosti s ním také poplatek za výměnu starého hardwaru ve vozidlech. Předplatné tohoto programu stojí 199 dolarů (asi 4 000 Kč). Případně polovinu pro ty, kteří mají už z dřívějška balíček Enhanced Autopilot – ten už Tesla nemá v nabídce. Kompletní balíček Full Self-Driving stojí jinak 10 000 dolarů, tedy přibližně 200 000 Kč.
Předplatné s platbou nejen za předplatné
Problém je ovšem v tom, že některé elektromobily Tesla nejsou vybaveny hardwarem v3.0. A majitelé těchto vozidel si ho musí k zmíněnému předplatnému ještě za poplatek kolem 30 000 Kč nechat vyměnit. Přitom sama Tesla už asi 5 let prezentuje všechny své verze elektromobilů jako zcela připravené pro toto plně robotické řízení. Což se ovšem momentálně ukazuje jako neplatné a firma chce po stávajících zákaznících novou platbu.
Konkrétně se jedná o tzv. „FSD počítač“, protože se ukazuje, že původní výbava pro plně robotické řízení jednoduše nemá potřebnou kapacitu. A tímto počítačem – včetně čipu vlastní výroby Tesly – jsou vybaveny modely Tesla S, Tesla X, Tesla 3 i Tesla Y, které byly vyrobeny od poloviny roku 2019. Známým faktem je, že společnost sama dělá změny v cenové politice pravidelně, s různou intenzitou a často i několikrát během jediného měsíce.
Neustálé sliby a stálé změny
Není to první případ, kdy vedení Tesly porušilo dříve dané sliby a předchozí informace byly zcela obráceny. Jedním z mnoha takových případů byl například balíček Full Self-Driving nebo také solární střecha Tesla Solar Roof. Předplatné Full Self-Driving funkce nabízel CEO Tesly Elon Musk už několik let. Konečně přitom začaly být rozesílány softwarové aktualizace pro beta verzi 9. Toto programové vybavení ovšem neumožňuje samořízení Tesly bez zásahu samotného řidiče.
Jeden z klientů Tesly se podělil o upozornění, které obdržel od samotného výrobce. Tato zpráva oznamuje, že předplatné zahrnuje funkce jako navigaci na autopilota, změnu dopravního pruhu, přivolání vozu na parkovišti nebo zastavení na křižovatce či semaforu. Upozornění ovšem také dává na vědomí, že „tyto funkce stále vyžadují aktivní dohled řidiče a nečiní elektromobil autonomním zařízením“.