Baterie Tesly byla při zkoušce na odpis nečekaně brzo. Elektromobil byl 8 let starý a měl najeto 156 000 km. Její výměna se však cenově nevyplatí.
Elektromobily se dlouhou dobu jevily jako velmi pravděpodobná náhrada nejen dieselových automobilů, ale dokonce všech vozidel se spalovacím motorem. V poslední době se čím dál častěji kladou otázky, zda li je elektromobil opravdu šetrnější než klasické spalovací motory. I přes nulové emise totiž dochází k ničení životního prostředí kvůli nešetrnému likvidování baterií. Jak se ukázaly nové zkoušky, s bateriemi by to mohl být větší problém, než se doposud myslelo.
Evropská unie vydává opět nové předpisy
V nedávné době zveřejnila Evropská unie své nové plány v souvislosti s elektromobily. Tentokrát se ukázalo, že byl ve hře zdravý rozum. I před velký rozmach elektrických vozidel se stále jedná o příliš málo otestované modely. Není totiž přesně jasné, kolik vydrží kilometrů, a jak často se bude muset měnit baterie. Na této výměně závisí celý ekologický provoz elektromobilu. Čím častěji se bude akumulátor měnit, tím méně jsou elektrická vozidla ekologická.
Tesla má špatnou baterii už po 8 letech
Podle nově provedených testů u Tesly s nájezdem 156 000 kilometrů a stářím 8 let, se zdá být baterie po takovém provozu zcela na odpis. Pokud by se ukázalo, že jsou na tom i ostatní modely podobně, a baterie vydrží přibližně stejný provoz, mohl by tento rozmach elektromobility ve skutečnosti planetě jenom ublížit. Akumulátory se totiž zatím nedají nijak ekologicky likvidovat, a jejich časté ničení je ve skutečnosti podle zjištěných informací horší, než samotný provoz automobilu se spalovacím motorem.
Slavný YouTuber se nedávno rozhodl, že koupí a otestuje 8 let starý model Testy. Záruka na baterii trvá přesně 8 let, takže nedávno vypršela. Vůz měl při testu najeto 156 000, což není nijak velké číslo. Pro porovnání například Volkswagen Passat, nebo Škoda Octavia s motorem TDI jsou při stejném počtu kilometrů teprve „dobře zajeté.ˮ Přestože je Tesla model 3 stále v super stavu a nikdy nebyla havarovaná, je už téměř nepoužitelná pro normální řidiče.
Baterie ztratila za 8 let kapacitu
Jejím největším problémem je špatná baterie, která umožňuje jenom zoufale nízký dojezd. Při nabíjení automobilu se udávaný dojezd zastaví na pouhých 79 kilometrech, a nabíjení se zastaví, protože je baterie zcela nabita. Používáním a stářím totiž ztratila svou kapacitu, a nyní je plně nabita už při dojezdu necelých 80 km. Automobil je tedy možné používat pouze na velmi omezené vzdálenosti.
Cena výměny baterie se přibližuje celkové ceně elektromobilu
Možným řešením by mohla být výměna baterie. To ovšem není tak jednoduché, protože tato operace by byla tak nákladná, že by se v žádném případě nevyplatila. Cena výměny je jen o něco menší než částka, za kterou YouTuber elektromobil koupil. Z tohoto testu vyplývá, že pokud by na tom byly ostatní elektromobily s výdrží baterie podobně, rozhodně by to nemělo nijak pozitivní vliv na životní prostředí, jak někteří tvrdí.