Vzhled pneumatiky je pro některé řidiče důležitý. Dotváří celkový dojem z auta, obzvláště u veteránů nebo exkluzivních či sportovních vozů.
Pneumatika je velmi důležitou součástí a podílí se významně na jízdních vlastnostech. Přemýšleli jste někdy o tom, jaký může mít pneumatika vizuální efekt? Jak nám dotvoří obrázek ke krásnému naleštěnému veteránu? Nebo je tento prvek zbytečný a nezaslouží si takovou pozornost, jako je ošetření a „naleštění“ bočnic, aby pneumatika vypadala jako nová? Zkusíme si dnes představit, jakým způsobem lze pečovat o pneumatiky.
Správný tlak v pneumatice
Než přistoupíme k samotné ochraně, zopakujeme si pár základních úkonů, které s péčí o pneumatiky rovněž souvisejí. Každá pneumatika má předepsaný provozní tlak. Mělo by tak být uvedeno i v návodu k obsluze automobilu, kde naleznete, jaké tlaky mají být v pneumatikách při jakém zatížení. Jiný tlak je u prázdného vozu, jiný u plně naloženého.
Podhuštěnou pneumatikou si ji ničíte. Pneumatika se neodvaluje po běhounu, ale částečně po bočnici. A to nemluvě o riziku svlečení gumy z ráfku, pokud je hodně podhuštěná. Při přehuštění pak pneumatika není v celé své šířce v kontaktu s vozovkou a spíše připomíná tvar balónu.
Dbejte na vhodné skladování pneumatik
Při skladování pneumatik je důležité, aby pneumatiky ležely na sobě. Tedy byly na sobě poskládány do komínku. Při skladování „na stojáka“ – tedy tak, jak jsou umístěny na autě – riskujete poškození pneumatiky tím, že se z ní stane „šišatá“. To se pak bude negativně projevovat při jízdě.
Stejný postup skladování je i v případě, že pneumatiky máte obuté na disku. A nezáleží na tom, jestli se jedná o disk hliníkový nebo plechový. V řadě autopotřeb lze za pár stokorun koupit stojan na kola.
Péče o vzhled pneumatik není jen o umytí vodou
A jak tedy se vzhledem pneumatiky, když chceme, aby vypadala jako nová? Stačí ji pouze umýt? Odpověď je poněkud složitější a trochu se u toho zamažete. Opláchnutím pneumatiky to teprve začíná. Ideální je použít na očištění nějaký čistič na gumy a pneu. Potom je potřeba pneumatiku znovu opláchnout, nejlépe vysokotlakým čističem, a následně osušit.
Pokud chcete dosáhnout ideálního výsledku, je dobré kolo sundat a provádět aplikaci i čištění na kole ve vodorovné pozici. Uvidíte tak na všechny části, což při stojícím autě není možné. Místo kontaktu s vozovkou je většinou špatně přístupné.
Závěrečná péče o pneumatiky
Následuje aplikace vosku. Ten se nanáší na bočnici, nikoliv na běhoun, po němž se pneumatika odvaluje. Snažte se vyhnout kontaktům s diskem. Vosků na pneu je několik. V zásadě se liší tím, zdali jde o pevný vosk, na nějž použijete aplikátor, nebo vosk ve spreji, který jen nastříkáte na bočnici. Výsledný efekt následně můžete lehce přetřít utěrkou. Takto ošetřené pneumatiky vám pak vydrží nějakou dobu, většinou se udává kolem 3 mytí. Podle podmínek, v nichž s vozidlem jezdíte, však může být doba „lesku“ i kratší.