Kontrolka dobíjení baterie je důležitější, než si někteří řidiči myslí, a není radno ji podceňovat. Může vás totiž dostat během jízdy do pořádných problémů.
Elektrické systémy vozidla jsou závislé na neustálém přísunu energie. Tu získávají z baterie automobilu, jež je za jízdy dobíjena prostřednictvím alternátoru. Bez dobíjení by nebylo vozidlo už po krátké jízdě schopné provozu a nejenže by nefungovaly ty nejdůležitější systémy, jako jsou například světlomety nebo blinkry, ale nešlo by vůbec nastartovat. Proto je dobíjení baterie jednou z nejdůležitějších částí vozu, na níž závisí celý jeho chod.
Kontrolka má podobu akumulátoru a svítí červeně
Kontrolku dobíjení baterie pozná i ten nejméně zkušený řidič. Jedná se totiž o červeně svítící symbol baterie, který nelze přehlédnout. Při běžném provozu je tato kontrolka zhasnutá a indikuje tak správnou činnost dobíjecího systému. K jejímu rozsvícení dochází až v okamžiku, kdy se v systému objeví nějaká porucha. Správná funkce této kontrolky se ověřuje při každém startování, kdy se na malý okamžik rozsvítí a následně hned zhasne.
Že se vyskytuje nějaký problém s dobíjením baterie, lze poznat buď podle toho, že se při otočení klíčkem tato kontrolka vůbec nerozsvítí, nebo naopak po nastartování motoru zůstane svítit a nezhasne vůbec. Obě tyto varianty představují určitý problém, jenž by neměl žádný řidič podcenit. Mohlo by vás to totiž dostat do značných potíží a někde vás nechat s vybitou baterií.
I přes poruchu dobíjení může jít nastartovat motor
Pokud se vyskytne některý z uvedených případů, ještě půjde bez problému nastartovat motor. V akumulátoru totiž bude dostatek energie pro startér, který jej rozeběhne. Problém však nastane zanedlouho po nastartování. Alternátor má pod kapotou automobilu dva úkoly. Jedním z nich je napájení baterie a druhým dodávka energie pro elektrické systémy. Pokud však bude někde u této součástky problém a ona nebude fungovat, bude proud odebírán přímo z akumulátoru vozidla.
V této situaci však i plně nabitá baterie nevydrží příliš dlouho, protože hodnota odebíraného proudu je při běžném provozu vozidla relativně velká na to, aby to vydrželo po celou jízdu. Největší spotřebu energie představují světlomety, které musí být podle zákona zapnuté při každé jízdě. Problém s dobíjením baterie se tedy ukáže už po krátké cestě, kdy nejprve postupně přestanou fungovat palubní přístroje a poté zhasne celý motor.
Alternátor nedobíjí, nebo naopak přebíjí
Problémy s alternátorem bývají takové, že buď nedobíjí vůbec, nebo naopak příliš přebíjí. Stav akumulátoru svého vozidla můžete jednoduše zjistit bez jakékoliv demontáže. Stačí pouze zvednout kapotu a multimetrem změřit hodnoty baterie. Minimální napětí akumulátoru při vypnutém motoru by mělo být 12,4 V. Při nastartovaném motoru by měla být hodnota vyšší než 14 V (zpravidla to bývá 14 až 14,6 V). Pokud je hodnota nižší, alternátor špatně dobíjí, a pokud vyšší, naopak zbytečně přebíjí.
Pokud je tedy nějaká vada přímo v alternátoru a ten nedobíjí, kontrolka dobíjení se vůbec nerozsvítí. V případě, že se tento symbol rozsvítí, ale nezhasne po nastartování, se s největší pravděpodobností bude jednat o vadné regulační relé.