I ve dvacátých letech jednadvacátého století můžete na silnici potkat řidiče, kteří zapínají dálková či mlhová světla v nevhodnou chvíli.
Nejspíše se vám již někdy během řízení stalo, že proti vám jel někdo se zapnutými dálkovými světly. Občas stačí zablikat a protijedoucí je opět vypne. Jindy si říct nedají. Stejným problémem jsou však i řidiči jezdící s mlhovkami v situacích, kdy to vůbec není potřeba. Ti však mohou dostat i pokutu.
Správné použití světel do mlhy
Stále velká část řidičů je používá při dešti nebo při snížené viditelnosti. To však není zcela správně. Podle zákona 361/2000 Sb., § 32 se však o chybu nejedná. Ten totiž říká, že je řidič oprávněn přední mlhová světla užít za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Oproti tomu zadní za těchto situací použít musí, spousta řidičů však slova „muset“ a „moct“ zaměňuje.
Mlhovky svítí zpravidla silněji a více do stran než světla pro denní svícení, díky čemuž je lépe vidět za zhoršených podmínek. Pokud je však zapnete za běžného provozu, budete oslňovat ostatní řidiče, a to zepředu i zezadu. Je proto potřeba si uvědomit, že byste měli používat mlhovky opravdu jen tehdy, kdy je výrazně snížená viditelnost, nikoli při každé menší přeháňce.
Může přijít i pokuta
Jakmile budete policisty nebo strážníky přistiženi, že máte zapnuta mlhová světla v situaci, jež to nevyžaduje, měli byste počítat s tím, že se za vámi rozblikají modré majáky. Muži zákona vás pak nejspíše odkáží do správního řízení, v němž vám hrozí získání jednoho bodu a pokuta až 2 000 Kč. Dobře se tak raději rozmyslete, zda potřebujete mlhovky zapnout, nebo ne.
Pokud je jediným problémem lehký opar v brzkých ranních hodinách, přes nějž lze dobře vidět do dálky, nechte mlhová světla vypnutá. Stejně tak je nemusíte zapínat při mrholení nebo lehkém dešti, který vám pomalu dopadá na okno. Pokud byste však zadní světla při snížené viditelnosti nezapnuli, může to vyústit ve stejně nebezpečnou záležitost jako jejich zapínání v nevhodné situaci.