Vozy s motorem na tento pohon mají ještě levnější provoz než LPG. Čeští řidiči si ho nemůžou vynachválit

Kromě známých automobilů s pohonem LPG jsou velmi výhodné i CNG vozy. Ty představují v některých případech dokonce ještě levnější variantu než zmiňované LPG.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Stále větší množství automobilových výrobců instaluje do svých automobilů motory poháněné metanovým plynem (CNG). Reagují tak na zvyšující se poptávku řidičů, mezi nimiž jsou tyto automobily velice oblíbené, a to hned z několika důvodů. Tím nejdůležitějším jsou však provozní náklady vozu, které jsou dokonce nižší než u LPG vozidel.

Motory poháněné LPG a CNG

Přestože má LPG stále výrazně širší nabídku modelů, motory s pohonem na metanový plyn jsou také hojně rozšířené a volí si je čím dál tím více lidí. Obě možnosti představují relativně levnou volbu při nákupu nového vozidla, takže mají velké zastoupení. Jejich další výhodou jsou poměrně nízké náklady na údržbu. Metan má mnohem nižší emise než tradiční paliva jako benzín a nafta. To samé platí také o LPG. Je tedy možné, že se právě tyto dvě možnosti paliva stanou do budoucna velmi využívanými.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Výhody vozidel s LPG

Pokud vlastníte motor s pohonem na LPG, dá se jednoduše říct, že máte jakoby benzínový motor s některými vlastnostmi dieselu. Největší výhodou je levné palivo, které stojí přibližně polovinu toho, co benzín nebo nafta. Přestože jsou vozidla s instalací na LPG obvykle o něco málo dražší, tato investice se velmi brzo vrátí při tankování. Jeho spotřeba je o malinko větší, ale pořád za jeden litr benzínu můžete natankovat dva LPG. Provoz takového automobilu se tedy vyplatí výrazně víc.

Ještě lepší variantu představuje CNG

Skutečným vítězem v levnějším cestování automobilem i ekologie je však metanový pohon (CNG). Emise takových automobilů jsou o 75 % nižší než u dieselových vozidel. Jeho cena je o něco málo menší než cena benzínu a nafty. Většina dnešních automobilů dokáže na plnou nádrž CNG ujet i 400 kilometrů, což je dostačující. I toto palivo však má určité nevýhody. Velikost nádrže na metan je výrazně menší než na běžná paliva a CNG není k dostání na každé čerpací stanici.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Důležité jsou pravidelné kontroly

U LPG a CNG vozidel však musí řidiči dávat pozor kromě technických kontrol také na pravidelné kontroly systému instalace na plyn, která je důležitá z hlediska bezpečnosti. Největší zastoupení vozů na plyn mají automobilky Audi, Seat, Škoda a Volkswagen. Tato varianta pohonu je stále více oblíbená nejen u nás, ale také v jiných evropských zemích.

Zdroj: AutoCar

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články