Současná krize způsobená pandemií covidu-19 má nemalý vliv na světové automobilky. V jednotlivých firmách došlo k různým omezením.
Nedostatek důležitých součástek vozů je postrachem všech výrobců v současné době pandemie covidu-19. Tato skutečnost však nadále vážně omezuje automobilový průmysl, což má za následek dočasné uzavírání výrobních linek a omezení výběru dalších možností vybavení.
Pandemie covidu-19 má drastické důsledky
Pandemie covidu-19 způsobila, že automobilky mají nedostatek důležitých součástek, což ovlivňuje celý tento průmysl. Několik předních výrobců tak již bylo nuceno drasticky omezit vybavení automobilů nebo dočasně uzavřít některé výrobní linky. Krize trvá již téměř dva roky a nezdá se, že by se měla zlepšit. Nejprve to souviselo s rostoucí poptávkou po osobních tabletech, počítačích a chytrých telefonech. Nyní se vina připisuje uzavření továren na polovodiče v důsledku dalších vln pandemie.
Podle analytické společnosti IHS Markit by nedostatek čipů mohl snížit celosvětovou výrobu o téměř 700 000 automobilů ročně. Konečné číslo však může být mnohem vyšší. Pokud jste si v poslední době objednali nové auto, musíte pravděpodobně počítat s některými věcmi.
Ford pozastavuje výrobu modelu Fiesta
Americký Ford snižuje výrobu ve své továrně v Kolíně nad Rýnem. Důvodem jsou problémy s dodávkami čipů, které výrobce odebírá z Malajsie, kde pandemie covidu-19 tvoří opravdu velký problém. „Z důvodu zastavení výroby u výrobce polovodičů bude výroba Fordu Fiesta v našem kolínském závodě od 23. do 28. srpna přerušena,“ uvedl mluvčí společnosti Ford pro Automotive News Europe. „Pracujeme však na tom, abychom co nejdříve výrobu obnovili,“ dodal mluvčí.
Výroba modelu Fiesta byla podle nových informací zastavena již dříve, a to od května do poloviny července minulého roku. Dělníci továrny Ford se však po měsíční přestávce vrátili do práce naplno až 16. srpna. Ve firmě se od té doby pracuje pouze na částečný úvazek.
Hyundai zkracuje pracovní dobu
Hyundai zkrátil pracovní dobu ve své továrně v Alabamě (USA). V srpnu se zde totiž kvůli nedostatku zboží pracovalo několik dní po sobě podstatně kratší dobu. Do běžné výroby se tak dělníci dostali až 23. srpna potom, co továrna v Montgomery na pět dní zcela přerušila práci. Stejná situace však nastala v červnu a červenci a nyní se očekává, že takovéto problémy budou nadále pokračovat i v dalších měsících.
Jaguar Land Rover prodlužuje dodací lhůty o rok
Výrobce automobilů značky Jaguar Land Rover informoval, že doba objednávek některých variant modelů se prodlužuje na více než rok. „Stejně jako ostatní výrobci automobilů se v současné době potýkáme s určitým narušením dodavatelského řetězce kvůli covidu-19, včetně globální dostupnosti polovodičů, což má dopad na naše výrobní plány. I nadále však zaznamenáváme silnou poptávku zákazníků po naší nabídce vozidel,“ uvedla společnost JLR v dřívějším prohlášení.
Modely, na které se bude dlouho čekat, jsou především verze pro rok 2022: Jaguar E-Pace, Land Rover Discovery, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque a Land Rover Defender.
Mercedes-Benz omezuje seznam volitelné výbavy
Německý koncern musel dočasně omezit seznam volitelné výbavy některých modelů, aby minimalizoval zpoždění dodávek vozů. Tato situace trvá již od června a není jasné, jak dlouho bude pokračovat. Volitelné prvky, jako je otevírání zavazadlového prostoru nohou, indukční nabíječka a LED světlomety, se tak u některých modelů bohužel neobjeví. Nejvíce se to dotkne modelů AMG.
„Bez ohledu na model bereme v úvahu, jak dlouho zákazník na svůj vůz čeká, a podle toho se snažíme stanovit priority. Nicméně dodávky zákazníkům jsou silně závislé na dostupnosti jednotlivých zařízení a krátkodobých náhradních dílů,“ sdělil mluvčí firmy Mercedes-Benz.
Koncern Volkswagen snižuje výrobu
Továrna na výrobu vozů Volkswagen ve Wolfsburgu pokračuje v práci po každoroční letní přestávce již od 23. srpna. Zaměstnanci však zde pracují pouze na jednu směnu, protože společnost začíná pociťovat důsledky nedostatku čipů. Volkswagen však čelí dalším omezením výroby v důsledku epidemie covidu-19 v Asii, která ovlivňuje provoz lodních přístavů. „V současné době očekáváme, že nabídka čipů bude ve třetím čtvrtletí velmi kolísavá a omezená,“ řekl mluvčí VW s tím, že nemůže vyloučit další změny ve výrobě.