Základní údaje o prodejnosti tohoto elektromobilu nevypadají nejhůř. Jenže detaily prozradí, že odbyt nemá na svědomí konkurenceschopnost či poptávka.
Škoda Enyaq byla během loňského roku prvním ryzím elektromobilem pod touto značkou. I když šlo o vřelé přijetí, cenová hladina byla studenou sprchou. Přispívá k tomu i velmi omezená praktická využitelnost. Model nemá žádnou pořádnou výbavu, a přesto cena přesahuje milion korun. Alternativa, která má trochu lepší výkon a vybavení, má pořizovací cenovku o 300 000 Kč výše. To v poměru cena výkon také věci moc nezachrání.
Prodeje a detaily
Prodejní výsledky se přitom nezdají nijak tristní. V Evropě jde o bezmála 8 tisíc kusů, což je polovina Octávie, která je bestsellerem výrobce. Ale je to skutečně tak, že lidé tedy elektromobil chtějí a všichni jsou spokojení? Při pohledu pod povrch nikoli, protože kámen úrazu je ve struktuře prodejů. V Evropě máme 50 států, z nichž 27 patří do Evropské unie. To je poměrně dost zemí, kde má Škodovka svou tradiční popularitu.
Jenže mnoho míst Škodu už vykázalo a zájem o Enyaq tak vůbec není přirozeně rozptýlen mezi všechny státy. Enyaq se totiž prodával hlavně v Německu, Nizozemí, Norsku a Francii. Už svítá? Ano, všechny tyto země masivně dotují elektromobily. Zároveň se stejnou vervou uměle navyšují ceny klasických vozů. Jakmile tedy k prodeji přispěje stát, prodává se elektromobil z produkce Škodovky nadmíru krásně.
Přes dvě třetiny objemu
Zmíněné země jsou jen 4 z 50 států Evropy a mají přitom na svědomí 70 % všech prodejů tohoto vozu. Jakmile je ale trh zcela normální a bez umělých státních zásahů, je poptávka naprosto mizivá. Nakonec i u nás se Enyaqu prodalo jen něco přes stovku, což je žalostné. O dost lépe si vedl i drahý a okrajový model VW Arteon. Z tohoto rozboru jasně vyplývá masivní nezájem zákazníků o elektromobily při běžném tržním procesu.
Opravdu chce na tomto modelu Škoda stavět a fungovat s ním v horizontu, řekněme, dalších 10 let? Jde o obrovský risk a naprosto šílené obchodní jednání. Každá normální firma se stará o to, co chtějí zákazníci. Jenže elektromobilitě jdou na ruku politici se schopností ohýbání trhu. Bohužel předsedkyně EU Ursula von der Leyenová se rozhodla, že elektromobilita prostě bude a nějaká tržní přirozenost ji dle všeho naprosto nezajímá.