Každé auto vám před poruchou dává jednoduché signály, při kterých je nutno zpozornit

K poruše automobilu může dojít buď s předchozím varováním, nebo v tom horším případě zničehonic a často také v té nejhorší možné situaci. Dá se jí však částečně předejít.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automobil je složitý systém mnoha dílů a elektroniky, přičemž i ta nejmenší součástka může nadělat velkou neplechu a porouchat se. Přestože je v dnešní době technologie na velmi vysoké úrovni a lidé jsou schopni vyrobit a opravit téměř cokoliv, i ten nejlepší výrobek v podobě vozidla může selhat. Úkolem řidičů je chovat se tak, aby tomu co nejvíce zabránili například správnou údržbou a pravidelným servisem, který vozidlo vyžaduje.

Každý automobil má jiné slabé a silné stránky

Některé automobily jsou obecně poruchovější a jiné zase vynikají svou vysokou spolehlivostí. K poruše může dojít buď po nějaké době, kdy automobil například vibruje, někde něco hrká nebo bouchá a podobně, nebo v tom horším případě naprosto bez varování a náhle. Řidiči se od svého začátku postupně se sbíráním zkušeností učí také částečně rozpoznávat signály před poruchou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Velkou výhodu poskytují informační stránky

V dnešní době je velkou výhodou to, že se před koupí určitého modelu auta dá zjistit dostatek informací o tom, jaké jsou s ním dobré a špatné zkušenosti. Řidiči si tak mohou dostatečně rozmyslet, který automobil je pro ně nejlepší a po kterém sáhnout. Rovněž existuje technologie, která vám za poplatek při zadání VIN kódu vozidla ukáže jeho historii a také opravdový počet najetých kilometrů. Můžete si tak snadno prověřit, zda prodejce udává pravdivé informace o vozu.

Nový automobil představuje velmi malé riziko

Při koupi nového automobilu je situace poněkud jiná. Zde není příliš vysoké riziko, že koupíte automobil, který se vám za pár tisíc kilometrů pokazí. Stává se však, že se i v sériové výrobě občas objeví chyby, které se později ukážou v provozu. Ty bývají společné pro více vozidel, protože se všechna vyrábí na stejných výrobních linkách, takže jsou naprosto identická. Takové chyby však často opravuje výrobce na vlastní náklady, pokud se prokáže jeho vina.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Každý výrobce se zaměřuje na něco jiného

Každý automobil má obecně jiné problémy, protože se jednotliví výrobci zaměřují každý na něco jiného. Některé vozidlo má svou slabinu v elektrice, jiné může být například náchylnější ke korozi. Tyto informace se dají často zjistit na různých internetových fórech a jiných podobných stránkách nebo přímo od automechaniků, kteří s těmito vozidly pracují každý den a ví, jaké jsou jejich nejčastější problémy.

Hustý kouř z výfuku

Pokud si všimnete, že se z výfuku vašeho automobilu valí hustý kouř, jedná se s největší pravděpodobností o problém motoru. Kouř může mít různé barvy. Nejčastěji to však bývá šedá, bílá, černá a modrá, přičemž každá barva signalizuje jiný problém. V případě bílého kouře se pravděpodobně dostává voda do výfukového systému v důsledku špatného těsnění hlavy válců. U naftových motorů se může také jednat o špatné načasování vstřikovacího čerpadla.

Pokud se z výfuku line hustý kouř modré barvy, je jasné, že motor spaluje olej. V souvislosti s tímto problémem se také začne nadměrně ztrácet právě olej z motoru, který se přes špatně těsnící pístní kroužky dostává do spalovacího prostoru, kde shoří a následně vytváří charakteristický dým. Co se týče černé barvy výfukových plynů, ta signalizuje příliš bohatou směs a nedostatek vzduchu. U dieselových motorů může být na vině také příliš velké množství sazí při spalování.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Za šedým kouřem může být několik problémů od problematického systémového ventilu, který brání přímému vypouštění tekutin z bloku motoru a klikové skříně do atmosféry, až po vadnou hlavu motoru. Často je způsoben tím, že motor spaluje olej a chladicí kapalinu, která uniká do spalovacího prostoru. V takovém případě je někde v motoru dírka, která spojuje kanálky chlazení a ty olejové, takže se obě látky smíchají a následně se dostanou až do válce, kde shoří a vznikne šedý kouř.

Netěsnosti dílů a skvrny pod automobilem

V automobilu se nachází několik kapalin, které mohou různými netěsnostmi uniknout. Následně můžete pozorovat skvrny většinou pod přední částí vozidla. Každý řidič by měl proto pravidelně kontrolovat stav oleje, chladicí kapaliny, brzdové kapaliny, převodového oleje a kapaliny pro posilovač řízení. Pro některé z nich je na palubním přístroji i samostatná výstražná kontrolka, která se rozsvítí v případě, že její číslo zaznamená nízkou hladinu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

K úniku některé z výše uvedených provozních látek dochází nejčastěji v důsledku špatného těsnění, které se může postupem času opotřebovat a následně přestat plnit svůj účel. Čas od času je tak dobré zkontrolovat motor nejen pohledem shora, ale také lehnout přímo pod automobil a podívat se, jestli některý spoj nebo kryt pod motorem nenese stopy po úniku kapalin. Takové situace by neměl žádný řidič ignorovat, protože mohou vést k mnohem horším a dražším důsledkům.

Skřípání, praskání a klepání ze spodní části vozidla

Některá vozidla se během svého provozu setkají s problémem nadměrného hluku vycházejícího od nápravy. Jedná se například o bouchání, praskání nebo nepříjemné skřípání během jízdy. V takovém případě je nutná kontrola ložisek, uložení tlumičů a také čepů, které mohou tento nepříjemný hluk způsobovat. Tyto problémy se v případě ignorování budou jenom zhoršovat a následně bude oprava mnohem dražší, protože může dojít k poškození i jiných částí vozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Klepání vycházející z prostoru motoru nebo převodovky už signalizuje mnohem horší problém. Pokud reaguje na sešlápnutí spojky, jedná se s největší pravděpodobností o vadné spojkové ložisko, které přestane rachotit po vyšlápnutí spojkového pedálu. Všechny tyto nepříjemné zvuky z motorového prostoru je třeba neprodleně řešit, než dojde k mnohem vážnějšímu poškození.

Nepříjemné hučení při jízdě

Pokud váš automobil vydává pří jízdě nepříjemné hluky v takové míře, že ani neslyšíte motor, je na čase reagovat. Může se jednat o vadné ložisko v kole, špatné nebo staré pneumatiky a další problémy. Kontrola ložiska je velmi jednoduchá, stačí zvednout každou stranu automobilu na zvedák a zatočit s kolem. Pokud se nebude točit hladce a uslyšíte neobvyklý zvuk, je jasné, že je na vině právě tato součástka.

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články