Tříválce jsou dneska běžnou součástí trhu jak s ojetými, tak s novými vozy. Tento motor teoreticky představuje řadu výhod, které však v praxi nemusí být tak razantní.
V dnešní době je celá řada menších ale i větších automobilů poháněna pouze menším motorem se třemi válci. Jedná se například o modely jako Toyota Yaris, Volkswagen Golf, Renault Clio, Volkswagen Polo a mnoho dalších velmi oblíbených vozidel. Tato pohonná jednotka obecně nemá u veřejnosti příliš kladné hodnocení proti čtyřválcům. Najdou se však i ti, kteří si tříválce nemůžou vynachválit a při koupi automobilu volí jedině je. Některé teorie o těchto motorech jsou přinejmenším zajímavé.
Nižší spotřeba paliva
Spotřeba paliva je nejen v poslední době velmi řešenou záležitostí. Cena pohonných hmot totiž každým dnem stoupá, a tak se není čemu divit, že si řidiči vybírají svůj automobil také podle toho, kolik utratí na jeho provoz. Hlavní výhodou tříválcových motorů by měla být teoreticky i jeho spotřeba. Menší počet válců totiž znamená menší množství paliva, a tím nižší spotřebu. V praxi to však může být trochu jinak, zejména pokud jede v automobilu více lidí a řidič musí svižně šlapat na plyn.
Menší pohonná jednotka znamená menší tření
V porovnání například s čtyřválcovým motorem je tříválec teoreticky účinnější. Čím menší jsou stykové plochy pohonné jednotky, tím méně energie spotřebuje na pohyb všech částí, a tím účinnější je. Důvodem je fakt, že část spotřebovaného paliva se využívá pro překonání tření motoru. Pokud tedy bude menší motor, bude potřeba menší množství paliva pro překonání tření a vyšší účinnost celé pohonné jednotky.
Nižší hmotnost se vyplácí
Menší hmotnost je v automobilovém průmyslu vždycky výhodou. Tříválcový motor je oproti svým větším kolegům výrazně lehčí, protože mu chybí právě dodatečný válec. S hmotností souvisí také spotřeba paliva. Ta bude u této pohonné jednotky nižší, protože je celé vozidlo obecně lehčí a motor potřebuje o něco menší sílu pro pohyb vozu.
Menší rozměry motoru
Tříválcové motory jsou obecně menší než jeho čtyřválcoví, nebo dokonce ještě objemnější konkurenti. V přední části vozidla tak buď vzniká více místa pro umístění dalších potřebných a moderních součástí, nebo konstruktéři mohou navrhnout menší motorový prostor, a naopak zvětšit prostor pro cestující, který jim dodá lepší pohodlí z jízdy.
Nižší náklady na výrobu
Menší rozměry motoru a nižší počet válců znamenají, že pro výrobu takového tříválcového motoru je potřeba také menší množství surovin. Cena materiálů stále roste, a tak je dobré ušetřit všude, kde to jen jde. Právě to je případ tříválců, na které výrobci nepotřebují tolik materiálu jako na větší motory. Pokud tedy chtějí různé společnosti šetřit materiál při výrobě motorů, je právě tříválec dobrou volbou.
Vše má své výhody i nevýhody
Každá mince má dvě strany a i motory mají výhody a nevýhody. Všechny zmiňované informace jsou teorií, která se může v praxi poněkud lišit. Mnoho lidí si nejprve u tříválcových motorů stěžovalo na nedostatečný výkon, který byl však navýšen turbodmychadlem a v současné době je více než dostatečný. O spotřebě paliva je dobré vědět, že se mění v závislosti na stylu jízdy. Pokud tedy pojede s tímto motorem někdo stylem plyn–brzda, je jasné, že spotřebou může překonat většinu čtyřválců. Jaká je vaše zkušenost s těmito motory?