Proč se postupem času zmenšila velikost řadicí páky u automatické převodovky?

Postupem času docházelo u vozidel a automatickou převodovkou ke zmenšování řadicí páky. V dnešní době jsou některé dokonce velké pouze jako krabička od sirek.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Na začátku éry automatických převodovek se do těchto typů automobilů montovaly velké páky, které však byly nevkusné a jen na obtíž. Zbytečně totiž zabíraly místo mezi řidičem a spolujezdcem. Navíc je řada řidičů používala jako odkládací místo pro ruku, což vedlo k nadměrnému opotřebování převodovky. Ve Spojených státech se řadicí páky naopak umísťovaly pod volant, což představovalo jisté výhody i nevýhody.

Umístění řadicí páky pod volantem

Výhoda amerických řadicích pák umístěných pod volantem byla v tom, že zbytečně nezabírala místo mezi řidičem a spolujezdcem, a tak mohli konstruktéři vozidel přidat dopředu další sedadlo. Naopak nevýhodou byl fakt, že řidiči často nechtěně o páku za jízdy zavadili. V extrémních případech mohl tento náraz ruky do řadicí páky pod volantem způsobit až poškození převodovky.

Páky prošly velkou změnou jak velikosti, tak i vzhledu

Od té doby se však situace ohledně řadicích pák změnila. Postupem času se začaly zmenšovat a oproti původní velikosti mají v dnešní době hodně velký rozdíl. Některé svým vzhledem připomínají malý joystick z počítačové konzole, jiné jsou velké pouze jako krabička od sirek. Tento vzhled i velikost však mají svůj dobrý důvod. Moderní automobily tak ve většině případů spoléhají na malou páku, která bude nenápadná, jednoduchá a nebude zbytečně překážet.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Elektronická řadicí páka ovládá trh

Kromě těchto důvodů má tento design řadicí páky také další velkou výhodu. Její malý rozměr nenutí řidiče, aby si na ni odkládali ruku při řízení, takže šetří životnost převodovky i spojky. V dnešní době téměř všechny automobily vybavené automatickou převodovkou mají elektronickou řadicí páku. Ta je mnohem spolehlivější než její předchůdce zejména proto, že nemá třecí mechanismy a může mít díky své konstrukci také mnohem menší rozměry. Je tedy jasnou volbou pro všechny výrobce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tyto řadicí páky zabírají málo místa, které je následně využito pro pohodlí řidiče a spolujezdce. Páka má také ochranu proti náhodnému přepnutí a couvání. Velmi výhodná je také funkce, která automaticky aktivuje parkovací režim vozidla ve chvíli, když řidič opustí automobil nebo jen otevře dveře. Je i vaše vozidlo vybaveno novějším typem řadicí páky?

Zdroj: CarWow

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články