Jízda během bouřlivého počasí je velmi nebezpečnou záležitostí. Jelikož jsou auta vyráběna především z kovových materiálů, nikdy se nedotýkejte těchto míst.
Ačkoliv je řízení za bouřlivého počasí obecně rizikovou záležitostí, někdy vás to může postihnout během již započaté jízdy a vy s tím nemůžete bohužel nic dělat. Skutečnost, že kolem vás šlehají do země blesky, však vytváří nebezpečí, o kterém možná ani nevíte. Vaše auto je totiž z velké části z kovových materiálů, které je mnohdy přitahují. Experti tak nedávno vydali varování, kterých částí vozidla byste se nikdy během nebezpečného počasí neměli dotýkat.
Ne každé auto poskytuje stejnou ochranu
Podle nového varování je skutečnost, že jste během bouřky v autě v bezpečí, tak trošku nepravdivá. Národní institut pro ochranu před bleskem (NLSI) totiž zveřejnil, že se vystavujete zvýšenému riziku, pokud se budete v okolí padajících blesků dotýkat kliky ve dveřích. Jde především o to, že kovový rám vozidla pomáhá během zasažení odvádět elektřinu od řidiče a spolujezdců v kabině do země. Pokud byste se tedy v momentě zasažení do vozidla dotkli rámu, šok by vás neminul.
Další důležitou skutečností je to, že ne všechna auta jsou stejná, a proto každé poskytuje jinou ochranu před zasažením bleskem. Přestože jízda v uzavřeném voze se zavřenými okny může být během bouřky relativně bezpečná, odborníci varují především před kabriolety, motorkami a golfovými vozíky, které neposkytují žádnou ochranu. NLSI také uvádí, že problematická mohou být auta vyrobená ze skleněných vláken, která nedisponují tzv. „koženým efektem“. Ten odvádí blesky z kovového pláště vozu na jiné vnější povrchy.
Spočítejte, jak daleko je bouře
Ačkoliv tedy klika od dveří může během bouřky představovat jedno z největších rizik, není tím jediným, čeho byste se raději neměli dotýkat. NLSI také varovala před okenním mechanismem, volantem a řadící pákou. Abyste se tedy co nejvíce chránili, je nejlepší v případě bouřlivého počasí vozidlo odstavit a na nic raději nesahat. To je totiž jediný způsob, kterým absolutně omezíte styk s potenciálně elektrifikovaným povrchem. Odborníci také dodávají, že úder blesku hrozí i v momentě, kdy už hromy neslyšíte ani nevidíte.
Blesky totiž mohou udeřit až dvacet kilometrů od místa, kde se zrovna bouře nachází. Pokud tedy hřmění pouze slyšíte, jste již vystaveni většímu riziku, že do vás něco uhodí. Abyste však spočítali, jak daleko bouřka ve skutečnost je, stačí počítat vteřiny poté, co zahřmí. Každé 3 sekundy znamenají vzdálenost 1 km od bouřky. Jako preventivní opatření NLSI doporučuje zůstat uvnitř vozu ještě nejméně půl hodiny poté, co uslyšíte poslední hromy. Jak to máte vy? Jezdíte během bouře?