Proč mají novější motory menší životnost než ty starší a opotřebovávají se násobně rychleji? Důvodů je hned několik

V dnešní době se vyrábí motory, které vydrží podstatně méně než ty vyráběné před několika lety. Tento fakt je způsoben hned několika faktory.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Moderní motory v porovnání s těmi staršími nemají tak velkou životnost. Zatímco nájezd například 400 000 kilometrů byl ještě v nedávné době naprosto normální a většina automobilů se ho bez větších problémů dožila, dnes je tomu úplně jinak. Menší výdrž současných motorů je způsobena několika základními faktory, které se musely v automobilovém průmyslu zavést. Pokud si tedy myslíte, že váš nový vůz vydrží stejně jako ten, který jste si koupili před 15 lety a sloužil dodnes, jste nejspíš na omylu.

Čím více dílů, tím větší šance na poruchu

Snížení životnosti motorů je obecně způsobeno jejich složitější konstrukcí. V dnešní době je drtivá většina motorů vybavena kompresory, turbodmychadly, přímým vstřikování a jinými složitými díly, které se mohou pokazit. Platí tedy, že čím složitější je konstrukce motoru, tím větší je šance na poruchu. Někdo by si teda mohl chytře říct, proč jsou tyto díly do motorů montovány, když pak pohonná jednotka vydrží podstatně méně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Předpisy Evropské unie nutí výrobce ke změnám

Odpověď na tuto otázku je velmi jednoduchá. Postupem času docházelo k zpřísňování norem pro výfukové plyny. Ty určuje Evropská unie, jež pomocí nich zjednodušeně řečeno donutila jednotlivé výrobce automobilů ke zdokonalování motorů tak, aby produkovaly méně škodlivých spalin. To se však neobešlo bez nových a lepších dílů, které se začaly do pohonných jednotek přidávat. Následně rostl jejich výkon, snižovala se spotřeba i emise, ale za cenu toho, že nevydrží tak déle jako dřívější a jednodušší motory.

Odlehčení motoru má za následek nižší životnost

Co se týče samotného motoru, všechny jsou navrženy tak, aby měly co nejmenší hmotnost. S ní se totiž sníží i spotřeba paliva a produkce spalin, což je vlastně cíl každého výrobce. Problémem je, že se toto odlehčení podepisuje i na tloušťce jednotlivých dílů, které následně nevydrží tak dlouho. Jednotlivé díly mají mezi sebou u nových motorů menší vůle, což znamená také menší ochrannou vrstvu oleje a následné vyšší opotřebení.

iZdroj fotografie: Citroen

Se zvyšující se ekologičností a hospodárností současných motorů souvisí také zvyšování jejich provozních teplot. To následně vyžaduje pro spolehlivý provoz dobrou a včasnou údržbu a kvalitní olej. Tyto vysoké teploty však mají na pohonnou jednotku i negativní vliv, protože se rychleji opotřebovávají gumové a plastové části.

Jak dosáhnout maximální životnosti motoru

Aby se pohonná jednotka zbytečně nadměrně neopotřebovávala, je nutné dodržovat několik základních věcí. Nejdůležitější je včasná výměna oleje. Ta se provádí v ideálním případě jednou ročně nebo po ujetí 15 000 kilometrů. Správný typ oleje udává výrobce a je dobré ho dodržovat. Dále by se neměl motor přehřívat, takže pravidelnou kontrolou chladicí kapaliny rozhodně nic nepokazíte. Pozor si také dávejte na kvalitu tankovaného paliva, protože i ta má vliv na životnost motoru.

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články