Někteří majitelé starých automobilů chtějí přejít z minerálního na syntetický olej. Tento krok však odborníci nedoporučují hned z několika důvodů.
Do dřívějších motorů (v minulém století) se nedával syntetický olej jako je tomu dnes, ale pouze minerální. Přestože si někteří majitelé těchto starších vozidel myslí, že nový syntetický olej je výbornou volbou pro jejich staré motory, jsou na omylu. Tyto provozní látky k sobě nemají úplně blízko a není dobrý nápad je míchat ani střídat. Z hlediska požadovaných vlastností je proto dobré používat pouze takové oleje, jaké udává výrobce. Ten totiž nejlíp ví, co jeho motory potřebují.
Změna oleje může motoru uškodit
Někteří majitelé starých automobilů se rozhodují, jestli nebude lepší vyměnit starší minerální olej za moderní syntetický. To však odborníci nedoporučují hned z několika důvodů. Téměř nikdo při takovéto výměně totiž nenechá motor pořádně a odborně vypláchnout. Poté v něm zůstávají zbytky minerálního oleje, který se následně po dolití toho syntetického okamžitě smíchá, avšak ne moc dobře.
Výsledná emulze nedokáže spolehlivě mazat
Bez vypláchnutí motoru v něm navíc zůstane spousta usazenin, kalu a starých zbytků oleje. Při doplnění nového (syntetického) oleje tedy dojde ke špatnému smíchání a vytvoří se emulze. Ta pak není schopna zajistit dokonalé a rovnoměrné mazání všech částí a může dojít k narušené cirkulaci oleje. Celý tento proces následně vede k rychlejšímu opotřebení motoru.
Hrozí ucpání kanálků
Ve starých motorech se postupem času vytvořily saze, které jsou po aplikování nového syntetického oleje problém. Moderní oleje totiž začnou tyto kaly a saze intenzivně odstraňovat. V důsledku toho se pak ale ucpávají kanálky a nadměrně to znečišťuje olejový filtr, který pak nemůže spolehlivě fungovat. Syntetický olej se navíc v kombinaci se zbytky minerálního maziva rychle rozkládá, což také není dobré.
Nejlepší volbou je dodržet pokyny výrobce
Pokud si tedy i nadále stojíte za svým a chcete ve svém starém voze používat syntetický olej, po první aplikaci jej vyměňte zhruba po 2 000 až 3 000 km, aby se z motoru dostaly všechny nečistoty, kaly a saze. Podle odborníků je však mnohem lepší se držet původního typu oleje, protože byl pro motor navržen. Nejlepší volbou je tedy minerální nebo alternativně ještě polosyntetický olej. Jaký olej používáte vy?