Dodržujte intervaly při výměně oleje. Takto vypadá motor po ujetí 30 000 km, u něhož nebyl měněn

Každé vozidlo potřebuje péči. Jsou dány počty kilometrů nebo let, po kterých je potřeba dát nové filtry nebo vyměnit tekutiny. To samé platí i pro motorový olej.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Lidé by neměli zanedbávat péči o svůj vůz. Někteří se o něj nezajímají a následně nechápu, proč auto jede špatně nebo mu postupně odchází různé součástky. Pokud něco nefunguje, pravděpodobně za chvíli přestane i něco dalšího. Proto je potřeba se o vše starat. Je nutné dodržovat počet ujetých kilometrů nebo počet let, po nichž je potřeba něco vyměnit. Nejčastěji se u auta dělá výměna motorového oleje. Ten hraje velice důležitou roli pro správnou funkci automobilu.

Pravidelný servis vozidla

Výrobci nejčastěji doporučují výměnu oleje po 30 000 km. Takové údaje jsou udávány hlavně z toho důvodu, aby se šetřila planeta a životní prostředí. Tato kapalina dokáže napáchat hodně škody, když se dostane na místo, na které není určená. Vyjetý olej byste měli odevzdávat do sběrného dvora nebo jako nebezpečný odpad. Při méně časté práci s touto tekutinou nebudete tolik zatěžovat planetu škodlivým odpadem. Realita je však trochu jiná.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Správně by se výměna oleje měla dělat po 15 000 km nebo po uplynutí jednoho roku. Jestliže byste dodržovali 30 000 km, pravděpodobně by to znamenalo, že ve 100 000 km budete muset provést generální opravu motoru. Většina dílů, jež nebyla správně promazána, nyní nebude použitelná. Je tedy jasné, že pokud byste omezili výměnu oleje na interval udávaný výrobci, pravděpodobně byste nakonec zatížili planetu ještě více. Nakonec by bylo nutné vyhodit zadřené díly a pořídit nové.

iZdroj fotografie: Unsplash

Zvolte vhodnou cestu

Pokud nechcete řešit na svém automobilu závady a velké opravy, pravidelně si vše kontrolujte a opravujte včas. Pro výměnu oleje zvolte interval 15 000 km, než abyste později museli nechat provést generální opravu motoru. U časté rychlé jízdy a cestování po městě, si zapište si interval 10 000 kilometrů a u sportovních vozů 8 000 km. Touto pečlivostí přispíváte mnohem více k ochraně životního prostředí a ušetříte si finance za drahé návštěvy autoservisu.

Následky po 30 000 km bez výměny oleje

Při dodržování výrobcem uvedených údajů na vás může čekat nemilé překvapení. Měnit tuto tekutinu až po 30 000 km opravdu není dobrý nápad. Opotřebované mazivo se hromadí na mnoha místech motoru a vytváří se usazeniny a kaly. Kvůli tomu nemůže hodně pohyblivých částí správně pracovat a jednotka se postupně zadírá. Ve videu můžete vidět vačkové hřídele, vahadla a další díly pod krytem ventilů, které jsou v katastrofálním stavu.

Ve špatném stavu se nachází i olejový filtr. Je celý zdeformovaný, protože byl používaný až příliš dlouho, a zanesený kalem. Tudíž tato součástka nemohla už vůbec fungovat. Při výměně se vždy musí dávat i nový filtr. I on má omezenou životnost. Raději se držte toho, co se říká už dlouhá léta, a každý servis si nechte udělat u někoho, kdo tomu opravdu rozumí.

Máte zkušenosti se zadřeným motorem nebo se staráte pečlivě?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články