Jasná slova od ADAC o čínských autech. Sdělení předpovědi, jak to celé dopadne

Že jsou čínská auta stále větší hrozbou pro tradiční evropské výrobce, se již ví delší dobu. Se změnou emisní politiky a zpřísněním limitů CO2 se od roku 2025 dá čekat nové kolo souboje.

i Zdroj fotografie: Frank C. Müller / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Když jsem se nedávno pročítal zprávou německého autoklubu ADAC, kterou bych pravděpodobně nejvýstižněji popsal jako „Zpráva o stavu čínských automobilů v Německu“, nemohl jsem si nevzpomenout na svůj nedávný rozhovor s kamarádem Viktorem, se kterým se známe dobře 30 let. To, co jsem během toho hovoru zjistil, mne jenom utvrdilo v tom, že Němci mají tentokrát pravdu. Nenechte se prosit. Nicméně nevím, jestli vás zrovna pobaví. Ale určitě zaujme, na to dám krk.

Běžný motorista nemá o čínských značkách ani potuchy

Rozhovor s kamarádem Viktorem, takto báječným divadelníkem a tvůrcem všemožných historicko-humorných představení, se (ostatně téměř jako vždy) točil kolem toho, jaké auto si má koupit. Viktor se ne a ne rozhoupat k nákupu auta (aktuálně: už se rozhoupal a má starší VW T5), a to už jsem mu radil minimálně 100krát. A stále nic. Už jsem zmínil snad všechny značky a modely. Až jsme došli k MG. „Nabízím“ Viktorovi některé z těch levných SUV, neurazí, nenadchnou. „MG? To jsou ty britské sporťáky?“

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Aha. A tady mi to došlo. Jestli Viktor, který se o auta celkem zajímá, si v roce 2024 myslí, že MG „jsou ty britské sporťáky“, tak co asi má vědět o autech běžný uživatel, jehož znalosti skončily u Octavie TDI? A došlo mi, že pokud někdo nezná MG, nebude znát ani BYD, Nio, Dongfeng, Changan, Chery, Vinfast, Ora nebo třeba Omodu. A přitom je celkem pravděpodobné, že tato auta budeme potkávat za chvíli pokud ne na každém rohu, tak ale často ve městech a na silnicích.

Výsledky v crashtestech? Obrat o 180 stupňů

Němci už mnohé z nich potkávají, není problém například na parkovišti supermarketu „natrefit“ na Omodu nebo MG, stojící ob dvě auta, jak se to povedlo nedávno mně. A jak přitom píší technici ADAC, „čínská vozidla jsou vážnými konkurenty“ a přesvědčují v mnoha testovacích kategoriích, zní jeden ze závěrů testu vozů 13 modelů čínských výrobců. Pětihvězdičkové hodnocení v nárazovém testu EuroNCAP z toho uniklo pouze dvěma modelům. Všichni ostatní dosahují nejlepších známek.

Šéf Dacie řekl: „Neúspěšné crashtesty nás nezajímají a vysvětlím vám proč.“ Spousta lidí mu dala za pravdu

Vnímáte ten rozdíl? Před nějakými 15 lety končily crash testy čínských aut naprosto tragicky. Dnes všichni „jedou na pět hvězd“. To se asi muselo něco změnit i v konstrukci a výrobě, tohle jen tak od stolu neuděláte. Číňané už bezpochyby umí vyrábět auta. Podle ADAC je ale spíše problém se softwarem. Asistenční systémy / systémy rozpoznávání značek evropských výrobců jsou stále sofistikovanější. Nicméně na příkladu třeba Nio se ukazuje, že čínské značky to umí extrémně rychle dohnat.

Čínské automobilky jsou v softwaru o světelné roky napřed

Anebo také překonat. Právě ve schopnosti změnit softwarové řešení vozu během mimořádně krátké doby se čínské automobilky tak zásadně liší od těch evropských. Pro ně je to někdy nepřekonatelný (vzpomeňme na VW a jeho trapas s nefunkčním palubním systémem a stovky odstavených / neprodejných vozů po parkovištích a všech možných volných plochách), případně dlouhotrvající problém. Čína v tomto ohledu může školit celý svět. A v podstatě to také dělá.

Zájemci o nový VW Golf čekají na svá auta. Mají problém se softwarem

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

ADAC také vidí výhody čínských vozů, zejména v ceně. Modely z Dálného východu často podkopávají evropskou konkurenci o několik tisíc eur. Výhodu však mohou kompenzovat obtížněji dostupné náhradní díly nebo nízká zůstatková hodnota při dalším prodeji. Chery bude v Evropě ztrácet na ceně rychleji než Volkswagen, což se dá asi pochopit. V Číně to může být naopak.

Nicméně pokud zůstane cenová politika vozů z Dálného východu stejná a nesrovnají se podmínky, které mají výrobci na startovní čáře (dotace na čínské straně vs. restrikce ze strany EU), bude stále prostor na to, aby se čínská auta prodávala minimálně pro ty zájemce, kteří upřednostňují cenu. A protože s vývojem v Evropě nemám momentálně nijak zásadně velké iluze, takových zájemců bude nadále dost a dost. Ostatně, jak to vidíte vy? Koupili byste si čínské auto jen proto, že je levnější? Nebo musí být srovnatelné s evropskou konkurencí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články