AdBlue je kapalná forma roztoku močoviny v demineralizované vodě v koncentraci 32,5 procenta. AdBlue se účastní procesu čištění výfukových plynů od škodlivých oxidů dusíku prostřednictvím systému selektivní katalytické redukce (SCR). Jeho vlastnosti a použití mají ovšem řadu skrytých nuancí, o kterých je dobré vědět.
Ve skutečnosti je AdBlue obchodní název pro obyčejnou, lehce upravenou močovinu. Technicky jde o látku AUS32. V zámoří se jí říká DEF. Tato tekutina z nádrže putuje do speciálního katalyzátoru oxidu dusíku (SCR) a pomáhá při procesu hoření. Močovina se mění na amoniak a oxid uhličitý, které reagují s oxidy dusíku a neutralizují je. Přesněji řečeno, mění se s nimi na dusík a vodní páru. AdBlue je neškodný pro životní prostředí a živé organismy.
AdBlue v praxi
V autě je AdBlue v samostatné nádrži, která má vlastní plnivo, obvykle modré barvy. Řidič automobilu vybaveného systémem SCR je informován o hladině kapaliny na obrazovce palubního počítače a když hladina klesne pod určitou mez, na přístrojové desce se rozsvítí příslušná kontrolka. To by nemělo být podceňováno, protože když hladina klesne pod hodnotu, která je dostatečná pro ujetí 1 000 km, po vypnutí motoru ho již nelze nastartovat. Pod zprávou z počítače bude často také informace o minimálním množství AdBlue, které má být přidáno do motoru pro spuštění.
AdBlue lze přepravovat v autě, ale nedoporučuje se to, protože jeho rozlití může vést ke zničení lakovaných prvků. Je vysoce korozivní. Nicméně AdBlue nepoškodí vaši pokožku, stejně jako voda se solí. Pokud se potřísníte, jednoduše si pokožku omyjte vodou. AdBlue poškodí karoserii, pokud se rozlije na lakované části.
Nejlepší je doplňovat AdBlue na čerpací stanici, z výdejního stojanu nebo z nádoby zakoupené v obchodě. Nejlepší je to na čerpací stanici – je to levnější a pohodlnější. Samozřejmě, pokud je víčko nádrže snadno přístupné. U některých starších automobilů je bohužel přístup k nádrži v kabině.
Cena AdBlue není vysoká – cca. 15 korun za litr – a spotřeba je přibližně 5 procent použité motorové nafty. Pokud tedy auto spálí 10 litrů paliva na 100 km, spotřebuje přibližně 0,5 l AdBlue. Provoz tedy není nákladný.
Která auta mají systém SCR a potřebují AdBlue?
Zaprvé v dieselových motorech, zadruhé – v motorech vyhovujících Euro 5 a zatřetí – téměř ve všech motorech vyhovujících Euro 6.
Problémy se systémem SCR
Hlavním typickým provozním problémem je tendence k zamrzání AdBlue. Když má tekutina teplotu pod -11,5 stupňů Celsia, začne mrznout, i když si musíte pamatovat, že mluvíme o teplotě kapaliny, nikoliv venkovní teplotěo. Skutečně tedy AdBlue zamrzne v mrazu cca. -15 °C nebo ještě nižších teplotách.Systém SCR je vybaven topením, ale funguje pouze při nastartování motoru. Stojí za to pamatovat, že pokud auto stálo celou noc nebo celý den v silném mrazu a podařilo se vám ho nastartovat, je dobré, aby motor běžel 2-3 minuty na volnoběh.
A co je horší, kapalina také není odolná vůči vysokým teplotám (nad 30 stupňů Celsia), při kterých se může rozložit, což znamená, že neplní svou funkci. Poté se může zobrazit chybové hlášení.