Že čínské automobilky hodlají „dobýt“ Evropu stůj co stůj, se ví již delší dobu. Nejnověji však posunuly svoje aktivity ještě o stupínek výše a opět zcela zamíchaly kartami.
Nejsem zrovna příznivce silných a přehnaných výrazů, nicméně pro vstup čínských automobilek na evropské území a pevné zabydlování se na dříve nedostupném obchodním prostoru mne nic lepšího než „invaze“ nenapadá. Možná také útok. Či ještě lépe frontální útok. Ostatně píšeme o tom na našich stránkách pomalu každý týden a ani v Čechách již nemáme problém koupit a servisovat auto u oficiálních dovozců čínských automobilek. To celé se však zřejmě nyní posune ještě „o stupínek výše“. Pojďme se na to podívat společně.
Čínské značky se již v Evropě i v Čechách dávno etablovaly
Značky jako MG, Dongfeng nebo Chery jsou v Čechách již zcela běžně dostupné, první z nich zde působí jež několik let a druhá to dohání stále se rozšiřující prodejní a servisní sítí. A zcela pochopitelně je jejich modelová nabídka zaměřena zpočátku na menší a levnější vozy, jednak s ohledem na omezenou kupní sílu Čechů, jednak s pragmatickým přístupem s cílem vyšších objemů prodejů / většího nasycení trhu, a až teprve v druhé fázi dochází i k prodeji luxusnějších (a adekvátně dražších modelů).
Takový model můžeme vysledovat například u druhé největší čínské automobilky Dongfeng, která zde začínala s prodejem kompaktních, střídmě vybavených SUV za velmi přijatelné ceny. Což je typicky kategorie, která je u Čechů velmi v oblibě a která téměř vždy zajistí dostatečné prodejní výsledky. Automobilky KIA a Hyundai by mohly vyprávět. A zdaleka nejen ony (mj. i nabídka SUV od Volkswagenu je, pravda nejen na českém trhu, mimořádně pestrá).
Zachování automobilové výroby v zemi jako alfa a omega všeho
A teprve nyní Dongfeng představuje i luxusní divizi Voyah, kde nabízí opravdu luxusně pojaté MPV a SUV Dream a Free, jež se mohou směle postavit evropské i japonské konkurenci. Jiná situace je však například v Itálii, kde koncern Stellantis sice „zachránil“ tradiční italské značky jako Lancia nebo Alfa Romeo, v rámci snižování nákladů a efektivity výroby (mj. i s ohledem na sdílené podvozkové plošiny) však současně přesunul jejich výrobu mimo Itálii, např. do závodu Fiatu v Polsku.
Italská vláda se tak ve snaze vzkřísit tradiční automobilový průmysl jednak pokouší intenzivně domluvit se Stellantisem, jednak se paralelně jedná s čínskými výrobci o tom, že by postavili svoje závody v Itálii a pomohli tak obnově výroby tradiční pro Itálii. Přijde vám to jako paradox? Možná, ale v tomto případě zřejmě účel světí prostředky a nová pracovní místa, perspektiva a v neposlední řadě navazující výroba u subdodavatelů je zřejmě celkem jasnou odpovědí.
Luxusní sedan a ještě luxusnější SUV z Číny „Made in Italy“
Aktuálně se intenzivně jedná se značkou Aehra, která plánuje zahájit výrobu SUV Impeto a sedanu Estasi v polovině roku 2026. Místem má být Mosciano Sant’Angelo v Abruzzu ve střední Itálii. Plánovaný výrobní závod se má navíc postupně rozšiřovat. Roční výrobní kapacita bude nakonec činit 25 000 kusů každého modelu. Pro Itálii to znamená stovky nových pracovních míst. Hovoří se přibližně o 540 pracovních místech v Moscianu a dalších 110 v sídle společnosti v Miláně.
Další tisíce pracovních míst by Itálie získala u subdodavatelů. Pokud se vláda rozhodne vyčlenit prostředky na vývoj obou vozidel a výstavbu nového výrobního závodu, získá Aehra podporu ve výši 1,2 miliardy eur (zhruba 30 miliard korun). To nejsou zanedbatelné peníze. A nepůjde navíc o výrobu žádných „základních modelů“. Aehra naopak míří rovnou do nejvyšších pater automobilové nabídky. Očekává se, že SUV Impeto bude stát mezi 160 000 a 180 000 eur.
V Itálii se výrobě luxusních věcí vždy dařilo
Za ně jejich budoucí majitel získá designově skvěle řešené automobily (oba modely navrhl Filippo Perinii, který dříve pracoval pro značky jako Alfa Romeo, Lamborghini nebo Italdesign). SUV Impeto i sedan Ecstasi mají být poháněny jedním motorem vpředu a dvěma motory vzadu o celkovém výkonu 800 koní. To jim umožní dosáhnout maximální rychlosti 260 km/h a zrychlit na 100 km/h za méně než 3 sekundy. Oba budou mít velkou 120 kWh baterii, která poskytne výjimečný dojezd 800 km. Použití uhlíkových vláken navíc umožnilo použití zakázkových bezrámových dveří.
Jinými slovy, Evropa se definitivně mění a Čína zde začíná budovat svoje výrobní závody. BYD například již intenzivně staví novou velkou továrnu nedaleko Szegédu v Maďarsku, budeme si zkrátka muset zvyknout, že podobně jako Japonci nebo Korejci budou mít i Číňané v Evropě svoje závody. Nic už zřejmě nebude, jako tomu bylo dřív. Co naděláme. Nicméně, zajímá mne váš názor: co na to říkáte?