První zvrat v otázce, na jaké palivo budeme jezdit v dalších letech, přišel možná dřív, než jsme to čekali. A přišel od značky koncernu, kde to ještě nedávno viděli všichni zcela jinak.
Sice se to asi dalo čekat, a sám jsem byl zvědavý na to, „kdo první s tím přijde”, ale že se to stane tak rychle, asi nečekal nikdo. Píšeme pořád rok 2024 a ještě před několika měsíci téměř všichni výrobci halasně prorokovali, jak budoucnost bude čistě elektrická a jak z pásů jejich továren nebude po roce 2030 sjíždět nic než elektromobily. A hle, stačila jedna opravdová krize autoprůmyslu na to, aby všechno bylo náhle jinak. Přitom tam, kde bychom to mnozí čekali nejméně. Pojďme se na to každopádně podívat společně.
Koncern Stellantis jako propagátor elektromobility? S tím je zřejmě konec
Koncern Stellantis a jeho desítky značek je totiž právě tím, kdo byl vždy jasným zastáncem nutnosti přechodu na elektromobily a ukončení výroby spalovacích motorů. Jaké je tedy překvapení, když jedna z jeho značek oznámila ústy svého generálního ředitele, že spalovací motory budou v nabídce déle, než se původně plánovalo. Odcházející CEO Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato totiž v rozhovoru pro Auto Express uvedl, že jeho nástupce Santo Ficili je velmi „flexibilní“, pokud jde o komplexnější sestavu pro nové Stelvio a Giulia.
Jinými slovy, benzín nebo nafta jsou opět v kurzu. Přitom právě před dvěma lety Alfa Romeo oznámila plány na elektrifikaci. Italský výrobce patřící do skupiny Stellantis oznámil od roku 2027 výhradně elektrické modely v Evropě, Americe a Číně. A nikoho tím asi nepotěšila. Jestli něco pro „alfisty“, neboli věrné fanoušky značky bylo samozřejmě, tak právě skvělé spalovací motory pod kapotami kultovní italské značky. Stačí jen připomenout jedno slovo: Busso. Legendární konstruktér ještě legendárnějšího šestiválce.
Alfa Romeo na cokoli jiného než benzín/naftu není Alfa Romeo
Jenž dokázal nadchnout i ty, kdo jinak pro italské vozy příliš nehorovali. Představa, že by další Alfy Romeo měly jenom „bzučet“, u mnohých fandů marky vyvolávaly pocit naprostého zmaru a konce jedné legendy. Jenže mezitím se stalo hodně věcí. A nyní je již nad slunce jasnější, že pokud čistě elektrické verze SUV a sedanu nebudou generovat dostatečné prodeje, Alfa Romeo představí i nové spalovací motory. To bude možné především díky velké platformě STLA, která se stala základem nového Dodge Charger.
A troufnu si tvrdit, že „dostatečné prodeje opravdu generovat nebudou“. Dosud modely Stelvio a Giulia využívaly platformu s názvem Giorgio. Byla použita pouze ve dvou modelech Alfy Romeo a třech Maserati: Grecale, Granturismo a Grancabrio. Nejnovější architektura Jeepu Grand Cherokee má také spoustu odkazů na Giorgia. Ale jeho nástupce STLA Large má být nativní platformou Stellantis pro budoucí modely. Jeho nejdůležitějším bodem je skutečnost, že pojme i spalovací motory.
Pomůže platforma původně určená pro Dodge. Sláva sdílení!
V současné době funguje výše zmíněný Dodge Charger na nejnovější platformě STLA Large. Pod jeho kapotou se nachází dvěma turby přeplňovaný 3litrový motor V6 o výkonu 420/550 koní. Mají pohon všech čtyř kol, i když je k dispozici i speciální režim, který veškerou sílu směruje pouze dozadu. Dodge zahájí výrobu Chargeru poháněného spalovacím motorem v prvním čtvrtletí roku 2025.
Očekává se tedy, že Alfa Romeo příští rok představí Stelvio nové generace. Zcela nová Giulia se má objevit v roce 2026. Imperato také mj. v rozhovoru pro britský Autocar prohlásil, že větší SUV bude na trhu dostupné od roku 2027. Očekává se, že tento vlajkový model bude speciálně na americkém trhu klíčový. Vůz dostane platformu STLA, takže zavést spalovací motor nebude problém. A možná konečně zlomí prokletí Alfy Romeo, co se špatných obchodních výsledků týče.
Pokud by se tak skutečně stalo, Alfa by byla dalším výrobcem, který by musel přehodnotit své plány elektrifikace. Téměř každý, kdo sliboval plně elektrické portfolio do roku 2030 (nebo dříve), musel v posledních měsících změnit kurz. A jestli by to potkalo i Alfu, ano, tu Alfu, jejíž budoucnost měla být už pouze elektrická, byl by to celkem jasný důkaz, jak to s onou „elektrifikací“ momentálně vypadá. Ostatně, jak to vidíte vy? Proč vlastně prodeje elektromobilů tolik váznou?