Jízdní asistenti – při vyslovení tohoto slova to na některé působí jako rudý hadr na býka. Jak proto, že řada jich bude muset být v budoucnu v Evropské unii povinná, tak proto, že podle některých, lidé za volantem ztrácí své právo skutečně řídit tak, jak chtějí oni. A potom je tu ještě výtka směrem k jejich funkčnosti a tomu, zda opravdu dokážou přispívat k bezpečnosti. Podle poslední zprávy americké IIHS to však vypadá, že aktivní asistenti ve vozech skutečně dokážou snížit riziko možných nehod. Podívejme se společně na několik dat, které zpráva obsahuje.
Varování před kolizí příliš nefunguje
Začneme daty, která poukazují na to, že některé aktivní asistenty by bylo lepší ve voze nemít. Jedná se o systém varování před kolizí. Ten nefunguje úplně podle představ, jelikož data ukazují, že vozy s tímto systémem mají o 2 procenta více srážek než ty, které ho nemají. Jako by lidé na tento systém až příliš spoléhali, méně se věnovali řízení a z toho následně plynou možné kolize. S těmi navíc souvisí o 5 procent větší suma proplácená pojišťovnou v náhradě způsobené škody.
Kombinace několika asistentů má výsledky
Pokud se však zaměříme na auto jako na celek, a dáme dohromady všechny jednotlivé jízdní asistenty, které má, tak musíme říci, že pozitivní výsledky to podle studie IIHS přináší. A to hlavně pokud jde o kombinaci systému varování před kolizí, asistence v podobě automatického brzdění před překážkou, nebo systému varování před opuštěním jízdního pruhu. Vozy, které byly vybaveny touto hlavní trojicí měly podle zprávy IIHS zhruba o 5 procent méně kolizí než v případě vozidel, které těmito systémy vybaveny nebyly.
Zajímavá data se týkala také stránky finanční, kdy když už k určitému problému došlo, tak náklady spojené se škodou byly o 6 procent nižší než u aut bez asistentů. A samotné riziko možného zranění se snížilo dokonce o 16 procent. Pokud byl tedy vůz tímto souborem asistentů vybaven, došlo v případě nehody spíše k drobnějším ťukancům, než k něčemu závažnějšímu.
Zajímavý adaptivní tempomat
Jedním ze zajímavých asistentů ve vozech je také adaptivní tempomat, který dokáže zaznamenat a přizpůsobit jízdu podle vozidla, které jede před námi. Pokud byl tento systém kombinován s asistentem udržování vozu v jízdním pruhu, klesl počet kolizí o 6 procent. Ještě zajímavější jsou však data týkající se škod na vozidle, která jsou oproti vozidlům bez asistentů nižší o celých 27 procent. Samotné riziko zranění kleslo dokonce o celých 37 procent. Tato kombinace 2 asistentů, které navíc například na dálnicích mohou výrazně usnadnit a zjednodušit jízdu, se podle dat z USA jeví jako skutečně velmi dobrá.
Budoucnost Evropské unie
Připomeňme, že budoucností silnic Evropské unie mají být vozy, které budou řadou aktivních asistentů vybaveny. Proti tomu se samozřejmě mnoho budoucích majitelů bouří, jelikož za tím vidí řadu negativ. Tento konkrétní výzkum však ukazuje, že zatímco jednotlivé dílčí asistenty mohou mít své mouchy, jejich kombinace pozitiva může přinášet.
Negativa samozřejmě existují
Nezapomínejme také na to, že budoucí povinnost spojená s vozy, které budou prodávané na území EU, které musí být vybaveny různými asistenty, s sebou přinese i možná negativa. Tím prvním je rozhodně zdražení vozů, které se bude týkat hlavně těch levnějších. Jelikož řada těchto prvků je součástí až vyšší a tedy dražší výbavy, dá se počítat s tím, že se tato povinnost odrazí v cenách nejlevnějších modelů.
Také nelze zapomínat na to, že jednotlivé vozy se pochopitelně mohou lišit kvalitou svých asistentů. Zatímco jsou auta, kde se na ně můžeme bez problémů stoprocentně spolehnout, tak se najdou i modely, kde si je raději vypne i ten, kdo na ně jinak nedá dopustit a jízdu mu velmi usnadňují. I toto může být v budoucnu problém, který se však zatím bohužel nijak aktivně neřeší.