Američtí strážci zákona se při přestřelkách často schovávají za dveře svých vozů. Co vlastně takové dveře auta umí zastavit? Projektil z pistole, nebo i z „automatu“? Přinášíme odpověď.
Známe to všichni z amerických filmů: někde na ulici se strhne mela a venku se pohybující policisté neudělají nic jiného, než že se začnou krčit za otevřené dveře svých aut. Proč vlastně za dveře? Pokud vás napadlo, že to možná nebude jenom důvěrou v kvalitu plechu od General Motors, případně od Fordu, hádali jste správně. Ve dveřích amerických policejních aut je totiž „něco“ navíc. Informace o tom, jak účinná je to obrana a proti jakým případným zbraním přinášíme právě nyní.
Dveře auta jako rytířské brnění
To, že se dveře auta dají použít jako štít před střelbou není samozřejmě nic nového. Ostatně policejní jednotky tohoto faktu využívaly odedávna. A pochopitelně, abychom vyvážili obě strany případného konfliktu, nejen policejní jednotky. Jako „vylepšení“ se u policie často přes dveře hodila balistická vesta, která bývá ve výbavě každého zásahového vozu. Schopnost improvizace? Základní předpoklad pro práci každého správného policisty.
Nicméně, přeci jen jsme v 21. století, snad už dokážeme najít lepší technické řešení než je přehazování vesty přes dveře u auta. A zajímavé je, že se tomu začalo dít až nedávno. Přesněji od roku 2010, kdy se nové policejní vozy začaly vyrábět s balistickou deskou II. třídy v předních dveřích. Druhá třída balistické ochrany znamená, že dveře ochrání posádku proti projektilům ráže 9 mm FMJ RN, proti projektilům ráže .357 Magnum a jim podobným.
Do banky jedině s automatem, pistole nestačí
Nikoli však proti útočným puškám a dalším „těžším kalibrům“. Jak je patrné z níže uvedeného přehledu, teprve třída III zajišťuje ochranu proti vojenskému střelivu ráže 7,62×51 NATO, používaným v automatických puškách. K podobné zbrani a střelivu se přitom ve Spojených státech není nikterak těžké dostat. Je tedy zřejmé, že jen „pistolová“ ochrana nebude stačit. Proto se od roku 2025 budou do všech nových amerických policejních vozů montovat balistické desky třídy IV. Ty kromě ochrany před automatickými zbraněmi zajistí ochranu například i proti sniperským puškám.
Třídy balistické ochrany
- Třída I: Odolává projektilům ráže .22 LongRifle a ráže .380 ACP FMJ RN o hmotnosti 6,2 g a dopadové rychlosti 312 m/s.
- Třída II: Odolává projektilům ráže .357 Magnum JSP o hmotnosti 10,2 g a dopadové rychlosti 427 m/s a projektilům ráže 9 mm FMJ RN o hmotnosti o 8,0 g a dopadové rychlosti 358 m/s
- Třída IIA: Odolává projektilům .40 Smith&Wesson FMJ o hmotnosti 11,7 g a dopadové rychlosti 312 m/s.
- Třída III: Odolává projektilům 7,62 x 51 NATO a .308 Winchester FMJ o hmotnosti 9,6 g a dopadové rychlosti 838 m/s a menší.
- Třída IIIA: Odolává proti projektilům ráže 9 mm FMJ RN o hmotnosti 8,0 g a dopadové rychlosti 427 m/s a proti projektilům ráže .44 Magnum JHP o hmotnosti 15,6 g a dopadové rychlosti 427 m/s a méně.
- Třída IV: Odolává projektilům 30-06 kalibr M2 Armor Piercing
Ford Crown Victoria – nejužívanější americké policejní auto
Skrývání policistů za otevřenými dveřmi policejního vozu má tedy své praktické důvody, není to zdaleka jen „zbabělé skrčení se před zločinci“. Pokud víte, že vás dveře vašeho auta mohou ochránit před kulkami letícími na vás, je myslím o další pocit bezpečí více. A při samotné přestřelce se dají dveře krom balistické ochrany použít i jako opěrka na ruce pro lepší míření. Touto optikou nahlíženo je náhle srozumitelnější, proč většina amerických policejních aut jsou robustní, relativně velká auta. Neb z malého kompaktu se lehký obrněnec vyrobí poněkud hůře.