Vyrábět „ekologická“ vozidla a tvářit se přitom, že nevidím údaje o hmotnosti, zavání pokrytectví. Ne, „eko“ nestačí, a čeho je moc, toho je zkrátka příliš. Jako v tomto případě.
Že v Americe je vždy všechno o kousek větší, není třeba zdůrazňovat. Ta země si na tom tak trochu vystavěla pověst a „zajet do vedlejšího města na kafe“ může v amerických poměrech znamenat také třeba tříhodinovou cestu. Případně i delší. Po široké, dlouhé a rovné dálnici, pochopitelně. Big Mac máme sice zhruba všude stejně velký, ale ten americký je stejně o kus větší. Nemluvě o čemkoli ostatním. Zkrátka Amerika. Nicméně, SUV s hmotností malého náklaďáku je možná už příliš velké. Pojďme se na něj společně podívat.
Když velké je opravdu velké. Možná až moc
Přitom ne že by minulá generace tohoto symbolu Ameriky byla „drobečkem“, to věru nikoliv. A o kom že to vlastně mluvíme? Pochopitelně, ze všech filmů s agenty FBI, ze všech „gangsta rap“ klipů plných frajerů se zlatými řetězi – vždy je tam Cadillac Escalade. Tohle auto je pro Ameriku podobným symbolem, jakým jsou džíny, Coca-Cola, horská kola nebo počítače Apple. To všechno může pro mnoho z nás znamenat pozitivní vztah ke Spojeným státům, někdo je nadšený z horských kol, u nichž je stopa Ameriky nezpochybnitelná, další si nedovede představit pracovní ani soukromý život bez počítačů s logem jablka.
A někdo má rád velké americké pick-upy a SUV. To všechno je v naprostém pořádku. Dost dobře ale nedokážu pochopit, kdo si může zamilovat auto, kvůli němuž musí svůj řidičský průkaz na osobní automobily rozšířit o ty nákladní? Přesně k tomu vás totiž donutí nová generace Cadillacu Escalade IQ. Jeho hmotnost bude totiž pravděpodobně vyšší než 4 tuny. A zřejmě nezanedbatelně vyšší. Jinými slovy, s nyní platným omezením pro osobní vozy do 3,5 tuny vám vaše skupina „B“ k řízení postačovat nebude.
Když auto ztěžkne o tunu, půjde to zřejmě poznat
Ptáte se, proč se najednou hmotnost dostala do takovýchto absurdních výšin? Protože baterie. Protože velká baterie, a protože nový Cadillac Escalade IQ pochopitelně jezdí na elektřinu. A je opravdu gigantický. Toto téměř 6 metrů dlouhé SUV má baterii složenou z 24 modulů, které dohromady poskytují kapacitu 200 kWh. Za pozornost stojí fakt, že Cadillac tvrdí, že toto vozidlo dokáže ujet až 724 kilometrů na jedno nabití, což považuje za „velmi dobrý výkon“. No, jak se to vezme.
Pojďme dál: Automobilka nedokázala přesně určit hmotnost baterie, ale v Hummeru EV, který má kapacitu o 12 kWh vyšší, baterie váží 1 278 kg. Je tedy jisté, že baterie v Escalade bude vážit více než 1 tunu. Jinými slovy je téměř tak těžká jako malý hatchback se spalovacím motorem. Objemem uložené energie je pak auto srovnatelné s 51litrovou nádrží na naftu. Která bude vážit 60 kg včetně všech šroubků a matiček potřebných k jejímu uložení. No není to absurdní? Je, pochopitelně, a přímo neskutečně.
Výroba Hummeru EV nefunguje už řadu měsíců
Je také otázkou, jak se bude automobilka vypořádávat s problematickou výrobou. Elektrický Hummer EV stále trpí problémy s výrobou i několik let po svém uvedení na trh. Finanční ředitel mateřské společnosti General Motors Paul Jacobsen dokonce oznámil, že GM má vážné potíže s montáží bateriových modulů právě kvůli nedostatku základních komponent. A nyní se objevuje nový vůz, který bude obsahovat také desítky kilogramů lithia a dalších kovů jako mangan, kobalt a měď.
Ohledně technických parametrů vzbuzuje Escalade IQ velký dojem díky své schopnosti táhnout přívěsy o hmotnosti 3 629 kg, a dokonce i spací vozy s loděmi. Standardně je vybaven dvěma elektromotory, které nabízejí výkon 689 koní a točivý moment 834 Nm. V režimu Velocity Max lze využít až 760 koní a 1 063 Nm na kratší dobu, což umožňuje zrychlení na 100 km/h za méně než 5 sekund. Působivé.
Opravdu kvůli SUV půjdete do autoškoly?
Díky tomu, že vůz není vybaven spalovacím motorem, mohl výrobce v přední části vozu ponechat zavazadlový prostor s objemem 345 litrů. Což je srovnatelné se zavazadlovým prostorem mnoha menších hatchbacků se spalovacím motorem. Za třetí řadou sedadel je k dispozici 670 litrů prostoru a po sklopení lze počítat až s 1 958 litry. S oběma zadními řadami složenými máme k dispozici neuvěřitelných 3 374 litrů prostoru.
To je všechno sice pěkné, ale… Ale pokud budete potřebovat řidičský průkaz na náklaďák (byť EU směřuje k navýšení limitu pro osobní vozy na 4,2 tuny), ztrácí to celé kouzlo. Jak to vidíte vy? Také myslíte, že obří SUV na elektřinu jsou deifinitivně slepá větev elektromobility? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!