Ne všechny technické vychytávky a „zlepšováčky“ policie toleruje. Na některé je dokonce více než alergická a už jejich přítomnost na palubě nemilosrdně pokutuje.
Nevím, jak to máte vy, ale jestli kupříkladu mě osobně něco dokáže opravdu „zvednout“ že židle, pak je to moment, kdy mi někdo zcela vědomě komplikuje moji práci. Zkrátka jen tak, případně aby se nějak obohatil nebo se vyhnul nějakým sankcím, o nichž si dotyčný či dotyčná třeba jen myslí, že by mu (jí) mohly hrozit. Přičemž tento přístup je zřejmě vlastní všem, kterým na jejich práci alespoň minimálně záleží. Novinářem počínaje, policistou konče. Proč právě policistou? Ukážu na příkladu.
Na užívání antiradaru není opravdu nic pozitivního
A právě policisté bývají mimořádně citliví, když se někdo pokouší jejich práci mařit. A nemusí to být vůbec v intencích přečinu s názvem „Maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání“, § 337 Trestního zákoníku, za který mimochodem hrozí sazba až 5 let. Neb v tomto případě byste se již dostali do reálného konfliktu se zákonem a pohybovali se v rovině trestního práva. Nikoli. Stačí, když si někde zakoupíte detektor (nebo dokonce rušičku) radarů a policie vám dané zařízení při kontrole v autě najde.
Nemálo řidičů totiž bere instalaci a provoz takového zařízení jako jakousi „technologickou výzvu“, souboj technologií používaných policií na jedné straně a řidiči na druhé straně. Pro podobný náhled na věc však policie opravdu nemá pochopení. A v podstatě se jí nelze divit. Jednou dělají svoji práci, jsou za ni placeni a tato práce má jak preventivní, tak i represivní složku. Pokud by neměřili rychlost a ve vzduchu pořád nevisela hrozba vysokých pokut nebo rovnou ztráta řidičského průkazu, jezdila by nemalá část řidičů jako smyslů zbavená.
Extrémní přísnost na držitele antiradarů: je to opravdu cesta?
Velmi přísné postihy jsou v tomto směru ostatně i jinde v Evropě. Kupříkladu jinak vcelku tolerantní francouzská legislativa se v oblasti bezpečnosti silničního provozu v průběhu let značně vyvíjela. Zákaz radarových detektorů a rušiček je součástí širšího přístupu k prevenci nehod a zvýšení odpovědnosti řidičů. Ke zvýšení postihů přitom přispělo několik faktorů (viz infobox).
Příčiny vedoucí k zvýšení postihů za držení tzv. antiradarů
- Nárůst počtu radarů na silnicích,
- rostoucí sofistikovanost zařízení k obcházení,
- touha snížit počet obětí na silnicích,
- nutnost zachování účinnosti regulace rychlosti,
- úřady, které si jsou vědomy těchto problémů, dále zavedly globální strategii zahrnující prevenci, represi a vzdělávání účastníků silničního provozu. Cílem je vytvořit bezpečnější silniční prostředí a podporovat zodpovědné řízení.
Řidiči přistižení při používání nebo držení těchto zařízení jsou tak vystaveni zvláště přísným trestům. Zákonodárce chtěl udělat dojem, aby všechny případné zájemce odradil od této nebezpečné praxe, která ohrožuje bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Zde je souhrnná tabulka postihů:
Sankce | Zpřísnění |
Bloková pokuta | 1 500 EUR (3 000 EUR v případě opakovaného přestupku) |
Řidičský průkaz | Dočasné nebo trvalé odebrání |
Body v kartě řidiče | Ztráta 6 bodů |
Zajištění vozidla | Prodloužení lhůty zajištění |
Zabavení nelegálního zařízení | Úplná konfiskace |
Jak vidno, postihy jsou to vpravdě drakonické a nabízí se otázka, jestli by něco podobného fungovalo i u nás. Jestli by spíše než snahy o obcházení zákona motivovaly takovéto sankce řidiče k tomu, aby důsledně respektovali rychlostní limity a pravidla silničního provozu. Je důležité si uvědomit, že rychlost zůstává jednou z hlavních příčin smrtelných nehod na českých silnicích. A bezpečnost na silnicích je věcí každého z nás. Zkusme tedy policistům nemařit práci tím, že si pořídíme antiradar. Tím se statistiky nehodovosti rozhodně nesníží. Souhlasíte?