Video: Aquaplaning promění pyšné SUV v omlácené autíčko. Pohon 4×4 je na vodě zcela k ničemu

Rychlá jízda po dálnici a v průtrži mračen může nabrat podobně rychlých konců. Není přitom málo řidičů, kteří se domnívají, že to jejich „čtyřkolka“ hravě vyřeší. Nevyřeší.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dnešní video by se mohlo jmenovat po velkofilmu od Kevina Reynoldse Vodní svět. Případně také Ponorka nebo Lost Highway od Davida Lynche, když už jsme u těch „bijáků“. Jak už jste asi pochopili, hlavní roli v něm bude hrát voda – a dálnice. Což je zcela běžná kombinace, občas zkrátka prší a prší pochopitelně i na dálnici. Problémem je, když je té vody hodně. Respektive když už jí je tak moc, že zmizí i ta dálnice. Pojďme se společně podívat na to, jak aquaplaning udělal z mocného SUV během několika vteřin „obouchánka“.

Pokud stěrače nestíhají a není nic vidět, jsme už za hranou

Jak vidíme na záběru z kamery, prší opravdu velmi vydatně. Tak vydatně, že stěrače v zásadě nestíhají odvádět smysluplně (a především bezpečně) svoji práci, zpomalit by asi měla úplně všechna vozidla, nejen to, které na celou situaci doplatí nejvíce. Jakmile totiž několikrát po sobě setřou (nebo přesněji snaží se setřít) čelní sklo s podobným výsledkem, jaký vidíme, měla by okamžitá reakce být ubrání plynu do té rychlosti, ve které stírání znovu začne fungovat.

iZdroj fotografie: Se souhlasem STOP CHAM

Nevíme, jak účinné stěrače mělo bílé SUV, které minulo „naše“ auto s kamerou, ale musely být přinejmenším zázračné a kouzelné. Něco jako dárek od Rumburaka. Protože s ničím jiným toho nemohl řidič moc vidět. Pokud tedy něco vůbec viděl. Nicméně ze stylu, jakým se po té dálnici pohyboval, lze usoudit, že toho moc o jízdě ve vodě nevěděl. I když v tomto případě by bylo přesnější napsat „na vodě“. A i přesto se pustil do předjížděcího manévru, resp. rychlé jízdy v levém pruhu.

Tato čísla nelžou, zato umí vyděsit

Víc než tisíc slov řekne přiložená tabulka z webu bezpecnecesty.cz, kterou s laskavým souhlasem přikládáme. Je na ní názorně ukázáno, kolika procenty se pneumatika dotýká vozovky v závislosti na rychlosti a hloubce vzorku. A rozhodně to nejsou čísla, která by nás v dešti nabádala k jakkoli rychlejší jízdě. Navíc kdo zná (plus minus přesně) hodnoty vzorku na pneumatikách svého vozu? To, co se často zdá být jako „dobré“, jsou často ve skutečnosti dva nebo tři milimetry. Výsledek? Snížená stabilita už od malých rychlostí.

Rychlostvzorek 1,6 mmvzorek 4 mmvzorek 8 mm
5 km/h100 %100 %100 %
75 km/h16 %58 %74 %
125 km/h6 %11 %47 %
Zdroj: www.bezpecnecesty.cz

Čísla nelžou: Při 125 kilometrech za hodinu je při hloubce vzorku 1,6 mm styčná plocha s vozovkou pouhých 6 %, na rozdíl od 47 %, kterých dosahuje stejné obutí s osmimilimetrovým vzorkem. I v 75 km/h je rozdíl 16 % proti 74 %, což je opět distance několik tříd. To je samozřejmě nebetyčný rozdíl a v obou hodnotách u „sjeté“ pneumatiky téměř jistota, že na vodě už nepojedete, ale poplavete. V té souvislosti bychom rádi vyvrátili ještě jeden zažitý mýtus, který jsme si ověřili na vzorku našich čtenářů, stejně jako u kolegů z ostatních redakcí.

Pohon všech kol a aquaplaning

Otázka zněla: Myslíte si, že vám pohon čtyř kol pomůže zabránit aquaplaningu? Nevěřili byste, kolik respondentů našeho miniprůzkumu obratem souhlasně přikývlo. Přesněji 84 procenta. Je to ovšem skutečně mýtus. Pohon čtyř kol vám pomůže na výjezdu ze zatáčky nebo při akceleraci, na aquaplaning ale nemá vliv. Pokud pojedete na sjetých pneumatikách, můžete mít pohon klidně šesti kol, vozidlo se „odpoutá od vozovky“ na vodním polštáři zcela stejně jako při pohonu jedné nápravy.

Proto nezapomeňte: je období jarních dešťů, v Čechách navíc prší hodně zkraje léta. Pokud jste ještě nepřezuli a vaše stávající letní pneumatiky to mají „na dojetí“, tak je raději vyměňte a volte kvalitní, v testech ověřené pneumatiky. Těch pár tisíc korun se vám v podobné situaci, jaká je na našem videu, neskutečně bohatě vrátí. Neb jediné, co vás udrží na silnici, je skutečně kvalitní směs a nesjetý vzorek. Nic jiného.

Co byste doporučili jako prevenci proti aquaplaningu vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
97 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články