Krach perly koncernu VW? Osud tradiční automobilky může být zpečetěn z hodiny na hodinu. Češi na její vozy nedají dopustit

Koncern Volkswagen se dosud snažil stávající krizi prezentovat jen jako problém značky VW. Nejnovější čísla Audi za třetí čtvrtletí 2024 ukazují, že tomu tak zdaleka není.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
i Zdroj fotografie: Audi
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Na takřka denně servírované informace o ne zrovna uspokojivé situaci v německém Volkswagenu jsme si již zřejmě všichni zvykli. Jakkoli to samo o sobě není nic, co bych považoval za dobré. A když se nad tím trochu zamyslíte, je to naopak celkem šokující. Volkswagen přece problémy nikdy nemíval, byla to vždy firma dávaná za příklad skvěle fungujícího německého automotivu. Dnes? Tři fabriky před uzavřením, desítky tisíc lidí zralých na propuštění z práce. Funkční kapitalismus? A co hůř, to je jen začátek. Pojďme se na to podívat společně.

Volkswagen si na problémy zadělával delší dobu. Ale Audi?

Krize Volkswagenu (coby značky, nikoli koncernu jako celku) by se ale dala nakonec pochopit a vysvětlit. Kombinace zbrklého přechodu na úplnou elektromobilitu (tak trochu jako snaha odčinit hříchy z aféry Dieselgate), špatně zvoleného modelového portfolia (v zásadě ani z jednoho z plně elektrických ID. modelů se prodejní „trhák“ nestal, a už asi nikdy nestane) a momentální situaci neadekvátně vysokých mezd zkrátka přinesla své „ovoce“. Jenže nebývale trpké ovoce.

iZdroj fotografie: MIchal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

To se však jakoby dotýkalo jen značky VW a sám koncern se snažil to tak prezentovat. „Ano, máme nyní určité problémy, za které může hlavně zlá EU a zlá Čína a zřejmě dojde na uzavření tří továren Volkswagenu, ale jinak je všechno v naprostém pořádku.“ Jako bych někoho z vedení koncernu slyšel. Nebo vy jste snad nabyli dojmu, že je to jinak? Tak vidíte. Tohle přesně nám VW již několik měsíců „servíruje“. Jenže. Jak nyní ukázaly hospodářské výsledky „perly luxusu“ Audi, všechno je zcela jinak.

Pokles zisku o 91 % si zřejmě management nedokázal představit ani v těch nejhorších snech

Jak totiž ukázaly právě zveřejněné výsledky za třetí kvartál 2024, i Audi čelí finančnímu kolapsu, jaký ještě nezažilo. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku klesl provozní zisk o neuvěřitelných 91 procent. Převedeno na čísla: zisk dosáhl pouze slabých 106 milionů eur. To je pro kolos typu Audi opravdu kriticky málo. A znamená to jediné: problémy se netýkají pouze Volkswagenu. Ale jsou výrazně hlubšího charakteru a dostihly nejen VW jako značku, ale VW jako koncern.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Válka v Evropě změní design našich vozů, říká šéfdesigner Audi. V Ingolstadtu otáčí kormidlem

Přitom elektromobily e-tron od Audi s sebou nesly nemalý punc technické dokonalosti, přesně v duchu sloganu „Náskok díky technice“, jímž se Audi pyšní již několik desítek let. Jak je však zřejmé, ani technická dokonalost (dle Audi) nepřiměla klienty, aby je kupovali v takovém množství, které by Audi generovalo aspoň přijatelný zisk. Konec dotací v Německu v prosinci minulého roku v kombinaci s celkovou krizí v autoprůmyslu a určitou nákupní skepsí k tomuto typu vozidel (a snížená nabídka toho, co klienti Audi očekávali nejčastěji) vedly k nevyhnutelnému.

Pokud se denně v novinách a TV omílá krize a propouštění, nejsou sliby řešením

Celkovou rozvahu navíc tíží vysoké náklady v souvislosti s plánovaným uzavřením závodu v Bruselu. Tento závod, který vyrábí elektrické SUV Q8 e-tron, má být uzavřen na konci února 2025. Uzavření se dotkne zhruba 3 000 zaměstnanců, jejichž budoucnost je v současnosti nejistá. Dosud zůstaly diskuse s potenciálními investory o lokalitu bezvýsledné a nezdá se, že by se v dohledu rýsovalo nějaké schůdné řešení. Audi přesto zdůraznilo, že do konce roku 2024 se neplánuje žádné propouštění, aby zaměstnance uklidnilo. 

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jenže. Obávám se, že v současné situaci, kdy každý druhý den vychází v německých novinách palcové titulky na úvodní straně, v nichž se v různých obměnách střídají slova „Krise, Volkswagen, Streike (stávka) a Entlassung (propouštění)“, nikoho žádnými slovy moc neuklidníte. Pokud denně dochází do některé z továren VW koncernu a dnes a denně vidí, co se kolem děje. A na obzoru zřejmě není jedno univerzálně dobré řešení. Jsou jen ta více či méně špatná. Možná spíše více.

Ostatně, jak to vidíte vy? Jaká je nejsnadnější cesta pro Volkswagen z nynější hluboké krize? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články