Hulvát v Audi Q7 agresivně vybrzdil Renault Twingo. Neměl ale tušení, kdo z malého auta vystoupí a co nastane

Větší auto, silnější řidič s výsostným právem na jízdu mezi pruhy? Někdy to tak vypadá, ale není to tak a nesmí to tak být.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Nemám rád, když někdo spojuje auto, tedy značku a model, se společenským postavením nebo s osobní finanční situací. Nemyslím si, že to je v pořádku. Auto nemůže za to, že za volantem sedí kus hovězího po kastraci, abych se pokusil držet se v relativně slušné rovině. Nemám to rád, ale děje se to. Stejně tak mi není příjemné, když se někdo v autě chová agresivně. Jen proto, že má SUV německé značky. A myslí si, že ho to opravňuje k povyšování se nad ostatními lidmi, zejména těmi v malých a levných vozech.

Agresivní chování za volant nepatří, je třeba klid a tolerance

Agresivní chování na silnicích je ale něco, s čím se bohužel setkávám stále častěji. A co je na tom nejhorší? Někteří řidiči si skutečně myslí, že velikost jejich auta jim dává právo zastrašovat ostatní účastníky provozu. Přesně takový případ jsem nedávno viděl na Jižní spojce v Praze. Řidič Audi Q7 předvedl ukázkový příklad toho, jak by se správný řidič chovat rozhodně neměl. Jedno ale bylo jinak.

Tentokrát si agresor vybral špatný terč a dostal pořádnou lekci. Představte si situaci, malé ojeté Twingo jede klidně svým pruhem, když v tom se za ním objeví mohutné Audi Q7. A začne se na Renault Twingo lepit. Místo toho, aby se choval jako normální a kultivovaný účastník silničního provozu, začal se na malé auto agresivně tlačit. Lepit se na zadní nárazník, vytlačovat ho z jízdního pruhu. Nevím, co se stalo, jestli vůbec něco. Ale ať to bylo cokoli, nic nedávalo právo audistovi ohrožovat druhého řidiče.

Jelo docela dost aut, ale bylo znát, o co řidiči v Audi jde. Chtěl se před malý Renault dostat a zablokovat mu cestu. Jen jsem si říkal, proč se řidič Audi na malé Twingo tak tlačí. A co se stalo, že se chová tak agresivně. A další věc, která mi běžela hlavou, kdo kompaktní francouzský hatchback řídí. Jestli je to nějaká starší paní, mladý kluk, který právě dostal řidičák. Nevím, jen mi bylo jasné, že člověk za volantem Twinga musí být hrozně nervózní. Musí? Nemusí, nezdálo se, že by Twingo začalo nějak kličkovat, na rozdíl od Audi. Jeho řidič věděl, co dělat, prostě jel.

Malé auto neznamená, že je člověk za volantem méněcenný

Asi si i vy říkáte, co může být důvodem takového chování. Upřímně, těžko říct, protože žádný rozumný důvod pro takové jednání neexistuje. A co je na tom nejlepší? Tenhle příběh má překvapivé rozuzlení. Po pár desítkách vteřin jízdy se objevila čerpací stanice. Před ní odbočovací pruh. Twingo odbočilo na pumpu, Audi za ním. Jakmile měl řidič Audi šanci, předjel Renault a zablokoval mu cestu. Z Audi pak vyskočil chlap. Ne velký, ne malý, normální. Ani nešlo na první pohled, tak jak jsem to stačil zaznamenat, o nějakého drsňáka. Spíš takový ouřada.

Odbočil jsem na pumpu taky, a tak jsem měl ještě pár vteřin k dobru. Myšleno ohledně výhledu na celou akci. Z Twinga vystoupili z obou stran dva chlapáci. Doslova, fakt dvě velké figury. Pánové, které by člověk v Twingu asi nečekal. V montérkách, řekl bych z nějakého servisu. Odhadl bych, že měli auto na opravu a jeli ho projet. Každopádně dynamika vývoje nabrala zcela jiný směr. Tak, jak byl řidič z Audi namotivovaný a hnal se směrem k Twingu, tak najednou začal zpomalovat. A během dvou kroků de facto zastavil úplně.  

Násilí v autech i mimo ně, mezi řidiči, je neakceptovatelné

S dalším krokem začal couvat. To když dva maníci udělali krok směrem k Audi. To už řidič čtyř kruhů na nic nečekal a velmi zčerstva si to vzal zase zpátky do svého prodlužovače mužství. Zlomek vteřiny, než nastoupil (a zamknul se), tak zanadával směrem ke dvěma typům. A když odjížděl, stáhnul okýnko, zanadával naposledy a ukázal vztyčený prostředník. Chcete tipovat, jak odjížděl? Kdo by řekl, že šlápl na plyn jako bezmozek a s oblakem sazí se odehnal z pumpy, měl by pravdu. Velké auto malého ducha značí, abych parafrázoval klasika.

A co si z toho odnést? Především to, že nikdy nevíte, kdo sedí v autě před vámi nebo za vámi. Agresivní chování na silnici je nejen nebezpečné, ale může se vám také pořádně vymstít. A co je důležité si uvědomit? Že velikost auta nedefinuje osobnost řidiče. To myslím zejména u malých aut. U těch velkých to naopak poměrně hodně souvisí. Silnice jsou pro všechny a každý má právo se po nich pohybovat bezpečně, bez ohledu na to, jaké auto řídí. Vzájemný respekt a ohleduplnost jsou základem bezpečného provozu. 

Co jste na silnicích zažili vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články