Zaměstnanci výrobního závodu dostanou od automobilky bonus až 9 970 500 Kč. Velkorysé gesto, nebo nejhorší zpráva roku?

Audi na konci letošního února navzdory vehementním protestům definitivně uzavřelo svou továrnu v Bruselu. Zaměstnance čeká na rozloučenou tučné odstupné. Kolik lidí skončilo bez práce?

i Zdroj fotografie: Audi
                   

Koncem února roku 2025 byla dopsána jedna důležitá kapitola v historii automobilismu – své brány uzavřel bruselský závod na výrobu automobilů. Třebaže poslední roky patřil Audi, vznikl už v roce 1949 jako továrna Volkswagenu, kde po několik dekád vznikaly slavné Golfy, Passaty, Pola a legendární brouci. Audi závod převzalo v roce 2007 a zpočátku v něm vyrábělo model A1, jehož produkci však později přesunulo do Španělska.

Z továrny se později stalo klíčové vývojové centrum značky pro elektromobilitu – v roce 2018 tam z výrobní linky sjel první model Audi e-tron, později přejmenovaný na Audi Q8 e-tron. Nyní je ale všemu konec, legendární továrna končí a 3 000 lidí zůstalo bez práce.

Zaměstnanci továrny s protesty neuspěli

Přestože proti uzavření svého závodu vehementně protestovali, Audi s odkazem na potíže s expanzí a interní logistikou továrnu nakonec stejně uzavřelo. Dělníkům nepomohlo ani pálení pneumatik před závodem či krádež 200 klíčů od vyrobených vozů. Ekonomický provoz továrny prý znesnadňovala i skutečnost, že se závod nachází hned vedle železničního nádraží, takže jej německá automobilka nemohla jednoduše rozšířit.

iZdroj fotografie: Audi

Audi se až do podzimu roku 2023 snažilo svým zaměstnancům pomoci tím, že pro továrnu aktivně hledalo kupce. Ze všech jednání ale nakonec sešlo. Situace ohledně poptávky po voze Audi Q8 e-tron, jenž byl dříve velmi poptávaný mimo jiné v Číně, se nezlepšila, a tak automobilka svým lidem definitivně práskla dveřmi před nosem a zamávala na rozloučenou. Nutno ale podotknout, že před nosem jim zamávala tučným balíkem peněz.

Dělníci s prázdnou neodejdou

Tisícovky dnes již bývalých zaměstnanců Audi se podle všeho nemusí obávat o svou životní úroveň. Automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku pro ně totiž na rozloučenou přichystala bohatý finanční program, jenž kromě zákonného odstupného zahrnuje i firemní bonus, na němž se podle všeho šetřit rozhodně nebude.

Výše bonusu má záviset na době, kterou daný zaměstnanec v továrně odpracoval. Audi se nechalo slyšet, že jej rozvázání pracovního poměru s dělníky z bruselské továrny nakonec vyjde dvakrát dráž, než kolik by to automobilku stálo, pokud by se řídila pouze zákonnými požadavky.

iZdroj fotografie: Audi

Zdroje z Belgie naznačují, že se hrubá výše odstupného pro zaměstnance s 30 lety odpracovanými v závodě může pohybovat mezi 4 985 250 Kč až 9 970 500 , samozřejmě v závislosti na platu a pozici, kterou ve firmě zastával. Automobilce zjevně není lhostejná ani budoucnost bývalých zaměstnanců, pro něž přichystala řadu podpůrných programů, které zahrnují mimo jiné možnost odchodu do důchodu pro zaměstnance starší 60 let, rekvalifikaci, koučink či program, jehož konečným výsledkem má být přemístění pracovníka do jiné společnosti.

Smutnou tečkou za celým příběhem budiž skutečnost, že je to vůbec poprvé, co koncern Volkswagen musel uzavřít některou ze svých továren na evropské půdě. Řadu lidí navíc podráždila skutečnost, že se tak muselo stát vlivem klesající poptávky po elektromobilech.

Myslíte si, že evropské automobilky dokážou překonat své současné problémy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Bogdan Heinz

Zobrazit další články