Některá rozhodnutí zavedených automobilek nejen, že nefungují, ale jsou nakonec všem k smíchu. Své by o tom mohlo vyprávět i Audi, které opakuje stále stejné chyby.
Kdybych z titulu svojí práce a zájmu o německý automotive nevěděl, v jakých problémech nyní Audi je, musel bych si snad myslet, že někde v tajných chodbách centrály značky v Ingolstadtu se natáčí další a další díly (tentokrát nikoli brazilské, ale německé) telenovely. Neb celá ta šaráda kolem označení aut nic jiného než telenovelu nepřipomíná. Pravda, na celkem drahém, placeném kanálu. Výrobky Audi nikdy nebyly nic pro sociálně slabší vrstvy. Značené i neznačené. Pojďme se na tu německou komedii každopádně podívat společně.
Změníme to, co fungovalo, a uděláme z toho něco, co nefunguje
Nevím, jak jste na tom s pamětí vy, ale já si celkem dobře pamatuji dobu, kdy například Audi A4 mělo v názvu ještě (opět kupříkladu) dopsáno „2.0 TDI“ – a všem to kupodivu stačilo. Všechno bylo jasné. Auto má dvoulitrový turbodiesel, tedy čtyřválec, přičemž výkon se označoval (opět všem jasným) červeným „I“ v názvu, případně „zčervenáním“ dalších písmem. Jednoduché, prosté, graficky čisté, všem srozumitelné. A i když někdy bylo výkonových variant více, pořád jste plus mínus tušili, co je pod kapotou a co se od dané motorizace dá zřejmě očekávat.
Přičemž rozdíly mezi naftovým a benzínovým motorem byly jasné okamžitě: v tom prvním případě legendární zkratka TDI, v tom druhém TSI, případně TFSI. Něco nejasného? Nedomnívám se. Přesto jako by to marketérům Audi nestačilo a zhruba před 8 lety udělali první změnu. Evidentně přitom nemajíce na paměti osvědčené přísloví, které praví „pokud to funguje, nesahej na to“. Nedbali toho a sáhli. A to tak, že ne málo. Vytvořili podivný systém číslování 30-35-40-45… TDI (TFSI), kde každé číslo značilo rozsah výkonů, které dané motory měly.
Už jen takto napsané to vypadalo hrůzostrašně. Samotná praxe pak byla násobně horší. Osobně jsem si nikdy ty rozsahy nezapamatoval, a jak mi potvrdil můj kamarád, prodejce VW, i on měl v telefonu tabulku s rozsahy výkonů u jednotlivých značení. Neb mu to zkrátka nedávalo logiku, a tím pádem se to i špatně pamatovalo. Ne, logiku mu to dávat nemohlo, protože tam žádná logika nebyla. Celé to bylo jen výplodem bezesných nocí partičky markeťáků, případně snahou, jak si vylepšit rozpočet oddělení vykázáním „práce“.
U Audi pochopili omyl. A tak udělali ještě jeden
Nakonec to uznalo i Audi a s nástupem elektromobilů došlo k oné tak často propírané změně „lichá/sudá“. Kdy lichá čísla v modelové řadě měly mít klasické spalovací motory, sudá čísla byla přiřazena elektromobilům. Opět – pamatuje si to někdo? Nebyl jsem tuším sám, kdo si tehdy pomyslel, že onen někdo v kanceláři, na jejíchž dveřích je cedule „Značení modelů – NEKLEPAT!!!“, má v centrále Audi v Ingolstadtu poměrně zajímavý vliv. Protože podruhé po sobě vzniklo něco, co popravdě moc „user friendly“ není. Respektive to je přesně naopak.
Finále? Je vcelku komické. A Audi začíná být pro smích. Neb oficiální tisková zpráva praví, cituji:
Tisková zpráva Audi ke značení vozů
„Audi posiluje alfanumerickou strukturu své nomenklatury, jinými slovy nezaměnitelnou srozumitelnost. V budoucnu bude název modelu ‚globálně jednotný‘ a transparentní na základě velikosti a umístění příslušného modelu. Díky naší nomenklatuře nyní umožňujeme všem zákazníkům po celém světě intuitivně procházet naším portfoliem. Názvy našich modelů proto navrhujeme tak, aby velikost a umístění byly patrné již na první pohled“
Marco Schubert, člen představenstva
Aha. Tak to bychom měli. To na to došli, s prominutím, až teď? Komické. Neb budoucí značení modelů je – je přesně takové, jaké bylo kdysi. Neboli, když opět ocituji zprávu Audi: „Vzhledem k orientaci na velikost a umístění budou moci čistě elektrická vozidla v budoucnu opět sdílet kombinaci písmen a číslic se spalovacími motory. Potřebné rozlišení mezi jednotlivými modely a deriváty v portfoliu je provedeno dodatečným označením tvaru karoserie (např. Avant, Limousine nebo Sportback) a také již známou zkratkou pohonu (např. e-tron, TFSIe, TFSI nebo TDI).“
Bravo. Že to ale trvalo. Co říkáte, nedala se ta hromada peněz využít smysluplněji než neustálým vymýšlením něčeho, co stejně nefunguje?
Jaké názvosloví modelů Audi je podle vás nejlepší?
