Nastupující nové revoluční době nesmí stát nic v cestě. A tak i oblíbené a úspěšné modely končí bez náhrady, aby své místo přenechaly bateriím a nabíječkám. Není to škoda?
Že nové, světlé, zářivé „elektromobilní zítřky“ (alespoň jak se nám je snaží vykreslit výrobci elektromobilů, stejně jako úředníci Evropské unie) si vyberou mnoho daní a obětí, než vůbec nastanou, začíná být čím dál tím jasnější. A to nejen nám, realistům, kteří jsme v tu elektrickou dokonalost od počátku zas tak moc nevěřili, ale i samotným propagátorům celé revoluční proměny. A jedna z těch nejviditelnějších daní je současně ztrátou. Pojďme se na to celé podívat společně.
Elektromobily jsou pro výrobce extrémně náročné
Přechod na elektromobilitu je totiž mimořádně finančně náročnou operací, při níž se mění úplně všechno: technologie, produkty, podpůrná infrastruktura, marketing, servis, školení personálu prodeje i servisu, zkrátka všechno. Kdo se jen trošku pohybujete v automotivu, nebo aspoň máte povědomí, kolik toto všechno musí stát dohromady (a i když si budete myslet, že máte nějaký realistický odhad financí, tak jej pořád vynásobte minimálně dvěma), pak jistě tušíte, kolik bezesných nocí mají nyní hlavní ekonomové automobilek.
Je tedy jasné, že aby firmy ušetřily, musí se zbavit modelů, které sice fungují, ale zrovna kasovní stálice to nejsou. Respektive v dobách „klidu a míru“ neměly problém si svoje místo v portfoliu značky obhájit. I když třeba přímo nevydělávaly, sloužily jako tzv. imagemakeři, které každá firma ocení, když se má někde předvést. Chápejte, Golf vydělává stále a stabilně, ale moc parády s ním na veletrhu neuděláte. Co uděláte? Zavoláte vedle „hochům od Audi“, ať s sebou na akci vezmou jedno „tétéčko“ a jednu „er-osmu“, oboje bez střechy. A je to. Úspěch zajištěn.
Audi R8 a Audi TT: kdysi revoluční tvary dnes sklání hlavu
A přesně tyto dva modely jsou také těmi, které u Audi „šly přes palubu“ jako první. Co naplat, ani TT, ani R8 (jakkoli ta, speciálně ve verzích s V10 motorem opravdu již nebyla pro každého). Oba modely v roce 2024 již končí, a i když si Audi ponechá jejich označení i do budoucna (zřejmě „pro jistotu“), dá se čekat, že nové TT i nová R8 (jako 8 baterií?) již budou výhradně elektrické. Není to škoda? O tom zřejmě není diskuse. Je, a veliká.
Mercedes-Benz CLS – stvořitel nové kategorie se musí sklonit
Když se v roce 2001 objevil první Mercedes CLS, bylo to něco jako blesk z čistého nebe. S jednou základní otázkou: co to vlastně je za auto? Čtyřdveřový sedan/kupé od té doby inspiroval mnoho konkurentů (nejvíce pochopitelně z přímých německých konkurentů od BMW a Audi, modely 6kové řady u prvního a A5/A7 Sportback u druhého) a dal tak vzniknout samostatné kategorii. Jenže časy se mění. SUV to není a zájem o tento druh karoserie pomalu klesá. Výsledek je jasný: CLS se „škrtá“.
Mercedes-Benz třídy E – kupé i kabriolet zreziví v pokoji
Velmi podobně pak dopadly i další „menšinové“ verze Mercedesu: E Třída kupé i kabriolet to mají spočítané podobně. Není se čemu divit, pro mnohé zákazníky je „éčko“ jedině sedan, případně coby rodinná/praktická volba kombi. Zbytek je mimo hlavní proud. A nedává tedy ekonomický smysl se jimi dále zabývat.
Jeep Cherokee
Jeep pod křídly Stellantisu dosáhl pozoruhodných úspěchů o několik kategorií níže, kdy malý Avenger je vyráběný v Polsku na stejné (elektrické) plošině e-CMP2 koncernu Stellantis. A stejný je také elektricky pohon, tedy vpředu uložený elektromotor o výkonu 115 kW a nejvyšším točivém momentu 260 Nm. A protože na horní části spektra zůstane rozhodně zachován ikonický Grand Cherokee, který vždy vydělával, na další, podobně velký model zkrátka není místo. Podobný osud postihne mimochodem i Renegade – s elektrickým Compassem by to dohromady nedělalo dobrotu.
Fiat 500X
Stellantis deklaruje svou budoucnost jako čistě elektrickou, končí klasická „pětistovka“ (nahrazena novým 500e, který jakkoli vypadá podobně, jde o zcela jiné auto), není tedy divu, že spočítané to má i „mikro SUV“ 500X, jeden z nejmenších vozů, které jste mohli mít s pohonem všech kol. Nástupce bude již zmíněný 600e. Oblíbený malý „bobek“, pro mnohé navíc první přijatelná velikost malého Fiatu (kdy pětistovka byla opravdu malá) končí bez náhrady. Škoda.
KIA Stinger
Jedno z korejských aut, po němž by možná sáhli i příznivci BMW nebo ostřejších verzí Mercedesu. Stinger se opravdu povedl. Ve vrcholné verzi jste jej mohli mít s pohonem všech kol, a především šestiválcem s velmi zajímavými 269 kW pod kapotou. Z nuly na sto za 5,4 vteřiny a maximálka 270 km/h – auto ze stejného showroomu, jako je KIA Ceed 1,3? Dost fantastická představa. Není ale divu, že pro tohle auto není v nové době místo.
Kia Rio – oblíbený model „korejských dvojčat“ ztratil nárok na existenci
Když se podíváte na modelovou nabídku KIA na českých stránkách, musíte nabýt dojmu, že nic než SUV dnes vyrábět nejde. Tedy skoro nic. Určitě ale dál nepůjde českými zákazníky oblíbené Rio, které končí bez náhrady – právě aby uvolnilo místo elektrickým (a hybridním) SUV. Nebyla by to asi nikdy moje volba, na druhou stranu mi byla sympatická jeho cenová dostupnost a schopnost vyhovět nárokům průměrné rodiny. S tím je ale zkrátka konec.
Závěrem? Aut, která končí bez náhrady jen proto, aby uvolnila cestu elektromobilům, je nepoměrně více (namátkou Chevrolet Camaro, Porsche Panamera Sport Turismo, Mazda CX-9), možná si tak jednou s nostalgií vzpomeneme na opravdu povedené modely, které musely „elektrikářům“ uvolnit místo ve výrobě. Co myslíte, není to škoda? A neskončí jednou automobilky podobně, jako Tesla – o 3 modelech?