Auto jako pomsta. Odborníci na bazarový trh označili ojetiny, kterým je lepší se vyhnout

Auta jsou horší a lepší. Vyloženě špatných je minimum, ale najdou se výjimky, které i přes svoji konstrukci a slušnou bezpečnost jsou černou díru na peníze.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Při výběru vozidla nikdo nechce šlápnout vedle. V nabídkách bazarů a autosalonů je mnoho ojetin, které jsou výbornou koupí, i velmi špatným vozidlem. Některým automobilem byste udělali spíše škodu ať už tím, že si jej pořídíte vy sami pro sebe, nebo jej někomu darujete. Odborníci na bazarový trh upozornili na automobily, kterým je dobré se vyhnout obloukem. Přinášíme tři z nich a v závěru jednu perličku.

Volkswagen Touareg V10 TDI

První Touareg bylo povedené auto. Zprvu sice byly v nabídce spíše extrémy co se běžných motorizací týká, ale to se v průběhu postupně nahradilo. Nicméně pokud jste chtěli Touareg, tak jste ze začátku měli možnost buď pětiválec, který zrovna výkonem neoplýval a s těžkým autem měl dosti práce, nebo V10 TDI. A právě druhému zmiňovanému se doporučují odborníci vyhnout. Naftový desetiválec byl velmi neobvyklou volbou. O to více, když přišel v roce 2002 s uvedením modelu. Motor dokázal poskytnout 230 kW (313 koní), ve verzi R50 dokonce 350 koní.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Výkonnější verze dokázala tento těžký vůz rozpohybovat z 0-100 km/h za 6,7 s. To není pomalé i na dnešní poměry. Bohužel, stejně jako u Range Roveru, je i zde všechno krásné a prolité úsměvy na tváři jen do doby, než se rozsvítí první kontrolka. Nebo začne někde něco nějakým způsobem nezdravě povrzávat. V10 TDI je chronicky známá přehříváním svých dvou válců, které jsou nejblíže ke kabině. Váha motoru na přední nápravě nedává dlouhou životnost komponentům podvozku, a co vážně nechcete, je při každé menší opravě vyndávat motor ven.

iZdroj fotografie: Volkswagen

K problémům se dále přidávají praskající svody, ucpané filtry pevných částic, složitá kompletní elektrická výbava, dnes se již přidávají i problémy se vzduchovým podvozkem. Nezapomeňte, že takový výkon se musí přenést na vozovku, takže převodovka i kardany budou potřebovat také nějakou údržbu. Možná se výčet problémů nezdá nijak obsáhlý, ale přičtěte si hodinovou sazbu a jste na základních opravách od 10 000 Kč výše. To je u auta, které pořídíte od přibližně 160 000 Kč, vcelku drahé.

Škoda Fabia RS 2. generace

Fabia obecně ve své druhé generaci špatným vozem nebyla. Stejně ale jako Touareg, doplatila na zástavbu nového „srdce“. Ve Fabii se nabízel pouze jeden motor a jen s jednou převodovkou. Jednalo se o řadový čtyřválec o objemu 1,4 l a výkonu 132 kW (180 koní). K výkonu si pomáhala přeplňováním. Použila ale dva způsoby přeplňování na jednom motoru. Tedy turbodmychadlo a kompresor. Převodovka pak byla DSG se suchými spojkami.

iZdroj fotografie: Škoda

Motor není jednoduchý na údržbu, kombinace dvou přeplňování také není pro každého mechanika. Rozvodový řetěz by měl být už spolehlivý, ale víte jak to je. Po koupi, jej nechte raději vyměnit. Doporučený interval výměny motorového oleje je na 10 000 km nebo jeden rok, ale řada majitelů jej nedodržovala. To stejné s tankováním paliva. Do Fabie RS musíte tankovat minimálně 98 oktanový benzín. Nic neobvyklého není ani zvýšená spotřeba oleje. Na vině může být více důvodů. Únik oleje kolem těsnění kliky a vaček může být jednou z příčin, stejně jako prasklý píst.

iZdroj fotografie: Škoda

DSG si příliš nerozumí s popojížděním v kolonách. Ráda cuká a popouštění brzdového pedálu je třeba kolikrát doplnit o pokyn plynovým pedálem při posunování v kolonách. Při jízdě mimo kolonu je však dobrá. Zato o podvozku se to říci nedá. Na rozbité silnici budete mít při rychlé jízdě co dělat, abyste auto udrželi, protože podvozek je spíše než na přejezd nerovností, naladěn na zatloukání nerovností. Podvozkové komponenty si pak nerozumí s tvrdým nastavením a stavem našich silnic.

Pontiac Aztek

Aztek byl jedním z posledních hřebíků do upadající automobilky. Ta nadobro zavřela své brány v roce 2010. Aztek však svým vzhledem natolik šokoval, že prodeje místo posílení, nabraly opačný směr. I přes různé „vychytávky“ v interiéru se nechytil. Například mezi předními sedadly byl v loketní opěrce zabudovaný chladicí box nebo jste si mohli místo zadních sedaček umístit držáky na kola. Případně se nabízela nafukovací matrace padnoucí do prostoru kufru s vymontovanými zadními sedačkami.

iZdroj fotografie: Pontiac

Po usednutí do interiéru to nebylo o nic lepší. Nekvalitní laciné plasty, často rachotící a vydávající různé pazvuky, taky nepatřily k plusovým prodejním bodům. Aztek neměl ani nijak oslnivou bezpečnost. Vycházel ze starého Pontiacu Montana, který se v Evropě prodával jako Opel Sintra. Třešinkou na dortu byla cenovka, která byla podstatně vyšší než u konkurence. V roce 2001 se prodával za přibližně 780 000 Kč. Řízení bylo špatné, převodovka řadila pomalu a elektronika si žila tak nějak po svém.

FSO Polonez

A je tu ona perlička. Polonez byl navrhnut Giugiarem. Na svoji dobu měl pohlednou karoserii. Tedy pokud jste se dívali z dostatečné vzdálenosti. Auto bylo postaveno na podvozku Fiatu typu 1300/1500. Ten pocházel ze 60. let. Na automobil uvedený na trh v roce 1978 vcelku zastaralá konstrukce. Tomu odpovídaly i motory, 1,3 l a 1,5 l. Vzácně byl k dispozici 2,0 l. Ten byl hlavně pro státní složky a policii. Asi jediným, čím dokázal Polonez překvapit, byly nárazové zkoušky, které prošly i v USA.

iZdroj fotografie: Uživatel SuperTank17 / Creative Commons / CC BY

Jeho líbivá karoserie byla velmi špatně vyrobena. Co spára, to jiná mezera, antikorozní ochrana také nepatřila k silným stránkám a interiér byl směsicí nahodile rozmístěných ovladačů a nekvalitních plastů, které neustále povrzávaly. Třešní na dortu pak byly jízdní vlastnosti, které byly mizerné. Brzdy poddimenzované a řízením se odhadovalo, kam asi bude vůz nasměrován. Volant byl umístěn jako v autobusu a řadicí páka skoro ve vodorovné pozici. Byť měla relativně přesný chod, tak její umístění nebylo zrovna dobré. Dnes se na našem trhu tento vůz vyskytuje zřídka.

Další problémové vozy

Zahrnout do výběru všechny auta, kterým je dobré se v inzerci vyhnout, nelze. Jejich seznam by byl značně obsáhlý a vlastně každý uživatel by mohl namítat, že daný model není zase tak strašný. Mezi další auta, kterým je vhodné se vyhnout, byl zařazen třeba Peugeot 307, Range Rover nebo koncernové modely s 2,5 l V6 TDI. Mezi další třeba Jaguar X-type 3,0 l V6, Alfa Romeo s motory Twin Spark nebo i dnes již skoro klasika, krásná Mazda RX-8, která může potrápit hlavně motorem.

Kterému vozidlu je podle vás se lepší vyhnout?

Zdroj: MotorTrend, Autorský komentář Filipa Střechovského

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články