Obliba úspory za plyn motivuje automobilky k produkci vozů na LPG. A motivuje i účetní v Bruselu, aby si tyto ušetřené peníze vybrali zpět. Jak? Nejsnadnějším způsobem: novou daní.
Jezdit na plyn, v tomto případě tedy na LPG, se v posledních letech stalo oblíbeným způsobem, jak ušetřit peníze. Ne každý si může dovolit koupit nový hybrid, o elektromobilu ani nemluvě, navíc při jejich cenách se úspora za provoz začne projevovat až po značném nájezdu. To u plynu začnete šetřit v podstatě okamžitě, což také pochopili výrobci. Běžte se zeptat dealera Dacie, kolik lidí volí LPG přímo z továrny – a budete mít jasno. Nízká cena plynu a jeho rozmach však začínají být trnem v oku evropských účetních. Pojďme se na to podívat společně.
Češi si LPG pochvalují stále více
Úsporná jízda na plyn vzkvétá v celé Evropské unii, výrazně pak i v České republice. Loni se u nás prodalo asi 4 000 nových aut s plynoinstalací. Téměř 7 000 vozů pak bylo přestavěno tak, aby mohly tankovat a jezdit na LPG. Celkový počet aut na plyn na českých silnicích tak vzrostl o více než 10 tisíc. To není zanedbatelné procento, navíc jde o stále vzrůstající trend. Již zmíněná Dacia toto zachytila naprosto přesně a výrazně z celého trendu profituje. Na rozdíl od naší Škody.
Která po pokusech se zemním plynem (CNG) pomalu a potichu od plynového pohonu ustoupila ve prospěch hybridů a elektromobilů. Kdo si ale koupí Enyaq s cenou výrazně přes milion, když se mu nabízí Dacia v plné výbavě za méně než půlku? Odpověď je jasná. Navíc s Dacií natankujete LPG na poslední vesnické pumpě značky „Venca & Pepa“, nabíječku na Enyaq na poslední vesnici opravdu nenajdete. Ještě hodně dlouho nenajdete. Kdo chce tedy šetřit nákupem i provozem, má celkem jasno.
2x Jogger/Duster, nebo 1x Enyaq?
Neboli 2 Joggery nebo 2 Dustery za 1 Enyaq. A ani v jednom případě nebudou ony Dacie chudými příbuznými. S bonusem, že s Dusterem se můžete ve verzi 4×4 pustit do lehčího terénu a nic se mu pravděpodobně nestane. Tak trochu jako Niva, levné, jednoduché. S Enyaqem bych se popravdě kamkoli mimo silnici nepustil, strach o poškození baterie a následnou fakturu s šestimístnou částkou (kde první číslice pravděpodobně nebude jednička) by mne od jakýchkoli hrátek mimo dokonalý asfalt dokonale odradil.
Výběrčí daní v EU začínají být nervózní, Fit for 55 je už za chvíli
Boom plynu se ale pochopitelně nelíbí „výběrčím daní“ z Evropské unie. Masivní propad z příjmů spotřebních daní kvůli elektromobilitě umocněný propadem ze stejné daně u plynu nenechává účetní v Bruselu v klidu. Řešení je nejjednodušší: daně. A co zdaníme – elektro, nebo plyn? Otázka pro mateřskou školu. Dá se tedy poměrně s jistotou očekávat „ekologická daň“, která opět znepříjemní život „klasikům“ a opět zvýhodní elektromobily. Jak to vidíte vy, tankovali byste plyn i tehdy, kdyby náhle stál třeba 2x více? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!