Zdánlivě nereálné hodnoty průměrné spotřeby jsou doménou těch vozů, které dokáží zkombinovat to dobré z obou druhů pohonu: spalovací motor i pohon na baterie.
Změny a cenové skoky (možná někdy spíše šoky), které jsme mohli v posledních měsících sledovat na pylonech čerpacích stanic mnohé z nás přiměli k tomu, jestli opravdu není dobré zvolit úspornější model. Pro ty z nás, kteří denně ujedou nižší desítky kilometrů a mají navíc možnost dobíjet se pak jako zajímavá alternativa nabízí plug-in hybridy. Které opravdu dokáží v průměru, při správném používání ukázat průměrnou spotřebu kolem jednoho litru. Poj’dme se společně podívat na deset nejzajímavějších.
SUV jako úsporná varianta? S plug-in hybridem nic nemožného
A rovnou možná jeden z nejzajímavějších údajů: 5 z 10 nejprodávanějších plug-in hybridů v ČR je z kategorie SUV. Překvapující? Jak se to vezme. I když je pro mnoho z nás spojení „úsporný automobil“ s často zbytečně velkými, těžkými a aerodynamicky nikterak dokonalými SUV cosi jako protimluv, „zázračné“ technologie, instalované pod kapotami těchto „terénních“ vozidel často dokážou na první pohled opravdu nemožné. Navíc mnoho z těchto „terénních vozidel“ zná pouze jediný terén: městský.
A v něm slouží jako závozník dětí ráno do školy, odpoledne na kroužky a nákupy. A v noci v garáži u domku, připojen do zásuvky. V tom okamžiku plug-in hybrid (PHEV) začíná dávat smysl. 70 km na baterii přes den, s možností rekuperace, ve městě navíc často využívané? Nic nemožného. Ve finále se tak i u na první pohled neúsporného vozidla na konci měsíce, jakmile spočítáme natankované palivo a ujeté kilometry ukáže průměrná spotřeba, kterou bychom dopředu skutečně nehádali.
První místo bez překvapení: průkopník hybridních pohonů
Jak navíc uvádí statistika Svazu dovozců automobilů SDA, v období leden – září 2023 bylo v Čechách registrováno 4 059 nových PHEV, což je o 1 623 více než v roce 2022. Z alternativních pohonů pak na plug-in hybridní automobily připadá 11,01%, z celkových registrací nových osobních automobilů to jsou 2,42%. To není nikterak velké číslo, možná zajímavější je však opravdu nárůst v registracích oproti roku 2022. Souvislost mezi zdražováním pohonných hmot v posledních měsících je zde mezi řádky patrná.
Jak tedy vypadá přehled nejprodávanějších modelů? Na prvním místě je celkem nepřekvapivě zástupce výrobce, který stál u hybridů od samého počátku: Toyota. A oblíbená „RAVka“ – Toyota RAV4 v provedení Plugin Hybrid Comfort je současně i nejprodávanějším PHEV vozidlem u nás. Domácí Škodu pak ale může hřát, že hned na druhém místě je její Superb iV Plug in. Na třetím místě je Ford Kuga PHEV, následovaný SUV ze zcela opačných cenových pater: Lexusem NH 450+.
Domácí Škoda má v žebříčku oba PHEV modely
První pětku pak uzavírá opět domácí Octavia iV Plug in. Šesté místo patří zástupci německých prémiovek: BMW 330e Plug in je dalším důkazem toho, že bavorský výrobce to s přechodem na ekologické pohony myslí vážně. Sedmá příčka náleží dalšímu zástupci německé prémiové trojky: Mercedes GLA 250e plugin hybrid je kompaktní SUV s (na Mercedes) relativně dostupnou cenovkou. Osmá příčka náleží korejskému Hyundai s modelem Ioniq Plugin hybrid, následovaný „sesterským“ KIA XCeed a KIA Sportage.
Jaký je váš názor na plug-in hybridní modely? Dávaly by vám smysl v denním životě, nebo raději zůstáváte u „klasiky“? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!