Je mezi nimi i vaše auto? Žebříček značek a modelů, které neprojdou novou STK. Drsné zjištění pro majitele

Problémy na STK mají jen určité značky a určité modely. Pokud se chcete vyhnout potížím, vybírejte velice pečlivě.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Technická kontrola je pro mnoho řidičů stresující záležitostí. A není divu. Každý, kdo někdy stál před branami STK se starším autem, ví, že i drobná závada může znamenat neúspěch a nutnost opakované návštěvy. Některá auta mají k neúspěchu na STK mnohem blíže než jiná. Ať už jde o starší vozy, které trpí na korozi, nebo o modely s typickými technickými problémy. Tady bych parafrázoval název jedné staré české pohádky. Statistika nuda je, má však skvělé údaje. Co tím chci říct? Že si člověk může myslet, že jeho automobil je spolehlivý, ale pokud tady devět z deseti kusů neprojde technickou, představa jde stranou a zůstávají jen fakta.

Jaké auto koupit, aby vám jako ojetina snadno prošlo STK?

Statistiky TÜV Reportu 2025 ukazují, že některé značky a modely mají na STK opravdu těžký život. Jaké vozy tedy nejčastěji neprojdou STK a proč? A co dělat, abyste se vyhnuli nepříjemnostem? Máme tady nejnovější data z TÜV Reportu 2025. Report analyzuje výsledky technických kontrol v Německu, kde neprojde STK zhruba 20 % všech kontrolovaných vozidel. To znamená, že každé páté auto má nějaký problém, jenž brání jeho provozu na silnici. U starších vozů, tedy těch, které mají více než deset let, se toto číslo zvyšuje až na 30 %. Jinými slovy, pokud vlastníte starší auto, máte téměř třetinovou šanci, že vás technická kontrola pošle domů s nepořízenou.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

Teď se rychle přesuneme do ČR. Pokud auta nad deset let v Německu neprojdou z jedné třetiny, pak chci říct, že u nás je průměrný věk vozového parku přes 16 let. Co to znamená? Že česká auta by na německé STK měla velký, skutečně velký problém. Co je nejčastější příčinou? Největší problémy způsobují závady na podvozku, koroze, nefunkční brzdy nebo problémy s osvětlením. Mezi modely, které se v žebříčku TÜV Reportu objevují nejčastěji jako problematické, patří například Dacia Logan. Tento levný sedan, který si získal popularitu díky své nízké pořizovací ceně, trpí na problémy s korozí a podvozkem.

5 nejspolehlivějších ojetin českých bazarů: Vyžadují nulový servis a vydrží století. Lepší auta už nepřijdou

U starších kusů je koroze natolik rozsáhlá, že auto jednoduše neprojde. Dalším častým problémem jsou brzdy, které u Loganu často selhávají kvůli nekvalitním materiálům. Pokud tedy vlastníte Dacii Logan, měli byste věnovat zvýšenou pozornost právě těmto oblastem. A teď nejde jen o STK, ale servis jako takový. Anebo pokud si chcete koupit Logan jako ojetinu. Mimochodem Dacia je objevuje ve většině kategorií dělených podle věku. Dacia, nebo sourozenec Renault. U aut starých 12 až 13 let je to Renault Twingo, Dacia Logan a Renault Clio.

Zánovní ojetina a nezvládne STK? Ano, dva roky stará Tesla

Desetiletá a jedenáctiletá auta? Jen mírná obměna, tedy Dacia Logan, Dacia Duster a Renault Twingo. U mladších aut pak do třech nejhorších proniká i BMW 5. A vrací se v další kategorii ještě mladších aut, kde už je také VW Sharan a jako první Tesla Model 3. To mluvím o autech starých 4 až 5 let. Vozy staré 2 až 3 roky, tam je na tom nejhůře opět Tesla Model 3, pak Ford Mondeo a třetí je Škoda Scala. To jsou tedy vždy tři nejhorší pozice. Nejde ale jen o ně, dalším modelem, který se v žebříčku objevuje, je Fiat Panda.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto Biendl GmbH

Tento malý hatchback, oblíbený zejména mezi mladými řidiči a seniory, má problémy s elektroinstalací a podvozkem. U starších modelů se často objevují závady na tlumičích a pružinách, což může vést k nebezpečnému chování vozu na silnici. Navíc Panda trpí na problémy s korozí, zejména v oblasti prahů a podběhů. Mezi další hříšníky patří Renault Kangoo. Praktický vůz, oblíbený zejména mezi řemeslníky a rodinami, má problémy s brzdami a výfukovým systémem. U starších modelů se často objevují závady na katalyzátoru.

Problémy mají i elektromobily, nejsou zárukou, že projdou STK

Navíc Kangoo trpí na problémy s korozí, zejména v oblasti zadních dveří a podvozku. Překvapením jsou pro mne luxusnější vozy, zmíněné BMW řady 5, konkrétně modely E60 a E61. Ty trpí na problémy s elektroinstalací a podvozkem. U starších modelů se často objevují závady na vzduchovém odpružení. Navíc BMW řady 5 trpí na problémy s korozí, zejména v oblasti prahů a podběhů. Mezi hříšníky na STK se objevují i některé elektromobily. Například první generace Nissanu Leaf má problémy s brzdovým systémem a opotřebením podvozkových dílů.

iZdroj fotografie: Martin Kusyn pro AutoŽivě.cz

U starších modelů se také objevují závady na bateriích, které mohou výrazně ovlivnit provozuschopnost vozu. Podobně je na tom i Renault Zoe, který trpí na problémy s elektroinstalací a nabíjecím systémem. Za zmínku také stojí značka Škoda a její model Scala na třetím místě u nejmladších aut. Věc nechci komentovat, jen mne jako patriota zaujala. Jak je to s procentem neúspěšných kontrol u nás? V České republice neprojde STK čili technickou kontrolou a měřením emisí už několik let relativně stejný počet aut.

Spolehlivá auta jsou ta sportovní, Porsche 911 a Mazda MX-5

Za poslední tři roky to je asi 6 % vozidel. Co to znamená v porovnání s Německem? Já bych to vnímal asi tak, že pokud u nás máme dost starý vozový park, ale aut přes STK projde třikrát víc, máme u nás zjevně mírnější kritéria. Nebo si myslíte něco jiného? A co říkají statistiky o nejspolehlivějších vozech? Mezi modely, které mají nejmenší problémy na STK, patří typicky Porsche 911. Problémy mají jen 2 % těchto aut.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Dalším spolehlivým modelem je Mazda MX-5, která má problémy jen u 3 % kontrolovaných vozů. Otázkou pak je, co dělat v případě, že auto STK neprojde. Záleží, jestli jsou závady klasifikované jako vážné, či dokonce nebezpečné. V případě, že jsou závady vážné, ale přímo neohrožují bezpečnost provozu, je možné ještě vozidlo dočasně používat. Platí ale povinnost dostavit se na opakovanou technickou prohlídku do 30 dnů. Pokud i pak dojde k odhalení nebezpečné závady, vozidlo už neodjede a jedinou šancí je odtah rovnou do servisu. 

Projde vaše auto STK?

Zdroj: TÜV-Verband
Diskuze Vstoupit do diskuze
96 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články