Kombík od VW, který rozjel českou ekonomiku. Zůstalo jich pár, zachovalý ale poslouží i dnes

Některá auta dokážeme docenit teprve časem. Prostorné kombi od VW k nim nepochybně patří, jakkoli dnes najít zachovalý kousek je stále vzácnější. Tento je navíc za rozumnou cenu.

i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
i Zdroj fotografie: mobile.de
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Musím se vám úvodem k něčemu přiznat. Pro tento konkrétní model mám extrémní slabost. Přesně takového jsem totiž měl. A vrací mne to v mysli do devadesátých let a prvních roků podnikání, kdy bylo sice možné koupit a následně prodat téměř cokoli, na druhou stranu jsme ještě netušili, jak dlouhá cesta před námi bude a že slibované „světlé zítřky a dohnání Rakouska či Německa“ se o něco protáhnou. To ale na dokonalosti youngtimeru od VW nic neubírá. Pojďme se v něm svézt společně.

VW Passat B3 měl zcela nadčasový design

Až s odstupem času totiž dokážu docenit, jak neuvěřitelně nadčasovým vozem Passat s kódovým označením B3 byl. A se stejným odstupem času musím konstatovat to, co jsem si myslel vždy: B3 měl opravdu povedený, mimořádně čistý a do detailů dotažený design. „Facelift“ přední části u nástupce B4 celkovému vzhledu myslím nepomohl, B5 už bylo zcela jiné auto, poplatné době. Plná, téměř kolmá maska u B3 s „děravým“ logem VW coby zdrojem vzduchu pro chladič vypadá skvěle i dnes. Natož před 25 lety.

iZdroj fotografie: VW

Můj Passat měl navíc zajímavý původ, ilustrující „novou dobu“ lépe než cokoli jiného. Nevyráběl se totiž v Německu, ale na Slovensku, v bývalém závodě BAZ v Bratislavě, který se záhy po revoluci stal dalším z výrobních provozů VW. V kolosálně prostorném provedení Variant, magické modrofialové barvě (jakkoli ne metalíze, nicméně ten odstín neměl chybu) a s motorem 1,8/66 kW pod kapotou byl pro mne tehdy absolutním splněním snu. Přesedlal jsem na něj z Favorita, a byl to pochopitelně šok. Po všech stránkách.

„Trojkový“ Golf i Passat postavily Německo (i Čechy) na nohy

Jakkoli osmnáctka s Mono Motronicem od Bosche (vícebodové vstřikování měl až dvoulitr o výkonu 85 kW) byla na tak velký vůz poměrně slabá (to VW ovšem nebránilo nabízet dokonce ještě slabší verzi s 55 kilowatty). A jakkoli to upřímně nebyl přeborník ve spotřebě (kdo by ale řešil spotřebu v „devadesátkách“) a jakkoli se tu a tam našly chyby ve zpracování, poplatné místu vzniku. Ale to všechno jste odpustili za ten nádherný vzhled, královskou nabídku prostoru na všech sedačkách a celkovou robustnost, kterou tato generace Passatu disponovala.

Nový Passat skoro jako Superb: VW představil 9. generaci kombi a opět zamíchal Čechům kartami

V Německu se dodnes traduje, že právě Passat B3 spolu s „trojkovým“ Golfem postavily porevoluční Německo na nohy. A pomohly nesčetně firmám, soukromníkům a řemeslníkům provozovat svoje podnikání za rozumné náklady a s odpovídající spolehlivostí. A specificky německou, neokázalou skromností. Nemusíme ukazovat zlaté hodinky (nebo zlaté zuby), nemusíme se oblékat jako v Beverly Hills a jezdit v kabrioletech. Jsme Němci, jsme pracovití a tyto dvě stálice od VW to dokonale ztělesňují.

iZdroj fotografie: mobile.de

Podepsal bych to do písmene. Passat B3 a Golf stejné generace odráží německou mentalitu možná více, než jsme schopni si připustit. Nic zbytečného a „pozlátkového“, jen funkčnost, solidnost, odolnost. Deutschland über alles. A nejinak tomu bylo i u nás, speciálně kombi verze Passatu pomohla rozjet ekonomiku tohoto státu podobně jako Favorit/Forman/Felicia nebo Octavia první generace. S níž má mimochodem „Bé-trojka“ mnoho společného. Také tam vidíte především tu odolnost, střídmost, funkčnost?

Za tyto peníze a v takovém stavu? Možná by to stálo za pokus

Když se podívám na konkrétní kousek z inzertní nabídky, neubráním se tak trochu dojetí. Jestli bych ho znovu chtěl? Zajímavá otázka. A kdo jste čekali jasnou odpověď, překvapím vás. A asi i sám sebe. Chtěl, ale po zkušenostech s motory VW spíše v benzínovém dvoulitru (a vůbec, vůbec bych se nezlobil za 16V verzi se 100 kW, dostupnou tehdy tuším jen v GT výbavě). Cokoli slabšího je na takhle velké auto slabé. A TDI motorizace byly k mání až od verze B4.

Červený kousek, na nějž se díváte na fotografiích v galerii, má totiž pod kapotou právě onu moji „jedna-osmičku“ se 66 kW. A je údajně zcela bez koroze, s ošetřeným spodkem, novými brzdami, v top stavu. Prodejce za něj chce necelých 100 tisíc v přepočtu. Dobrá, má ten slabý motor. Ale na druhou stranu, za ty peníze – že bych přece jen změnil názor? Jak to vidíte vy? Je to ten pravý youngtimer od VW, co by vám dělal radost – a udělal návdavkem ještě i kus práce? Dejte nám vědět do diskuze pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Nestýská se vám po této generaci Passatu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články