Proaktivní řidiči házejí do nádržky ostřikovačů tablety do myčky. Chtějí mít sklo průzračné jako křišťál

Jak zlepšit mycí účinek směsi do ostřikovačů? Někteří řidiči věří, že jsou schopni doma namíchat si tu nejlepší směs.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Dnešní konzumní doba má svá určitá specifika a v porovnání s uplynulými dekádami je zde zásadní rozdíl. Zákazníci, bez ohledu na produkt, chtějí mít vše k dispozici, a to hned. A ono to tak na trhu také funguje. Dřív ovšem byl určitého zboží nedostatek a majitelé aut museli leckdy improvizovat. Když nebyla skladem kapalina do ostřikovačů, musel si ji bezradný motorista vyrobit a umíchat doma sám.

Dříve šlo o nedostatek zboží, dnes snahu o „tuning“

Podobná praxe je podle internetových diskusních fór běžná i dnes, nicméně ne z důvodu, že by se kapalina do ostřikovačů nedala běžně koupit. Naopak, je to obvykle to první, co řidiče uvítá před vstupem na čerpací stanici. Na paletách jsou vyrovnané jednotlivé šarže směsi do ostřikovačů, je z čeho vybírat. Nejprve je třeba připomenout podstatu stěračů a čelního ostřiku.

iZdroj fotografie: Wesha / Creative Commons / CC-BY-SA

Stěrače jako takové jsou sice vynálezem ze začátku dvacátého století, vzduchem poháněné stěrače byly představeny v roce 1921, ale vynález automatického cyklického stírání je až z roku 1967. Do výroby je pak uvedla automobilka Ford v roce 1978. A automatizované ostřikování je logicky mladší než stěrače. Jde o systém tlakového vhánění ostřikovací kapaliny z nádržky přes trysky na čelní sklo.

Chtějí mít sklo průzračné jako křišťál

Přičemž je záhodno střídat podle sezóny náplň systému a měnit letní a zimní kapalinu. Letní rozpouští jiný typ nečistot, včetně těch biologických, než zimní směs. Která zase obsahuje značný podíl alkoholu a je odolná vůči nízkým teplotám. Proč dnes, při dostatku sortimentu na trhu, občas řidiči laborují a snaží se namíchat si svou vlastní směs? Při silném sněžení někteří motoristé kriticky hodnotí to, že i přes ostřikování čelního skla nic nevidí.

iZdroj fotografie: TN Highway Patrol / Creative Commons / CC-BY-SA

Komerční kapalina v kontaktu se sněhem vytváří jakýsi film, přes který není vidět. Efektivnější a levnější způsob je prý použít tabletu do myčky a namíchat si svou vlastní směs. Levnější to je určitě, i kdyby ta nejdražší tableta stála pět korun, je to stále desetina toho, na co přijde kanystr směsi do ostřikovačů v prodejně. Návod z diskusních fór říká, že je třeba vzít tabletu do myčky a hodit ji do nádržky. To není dobrý přístup. Lepší je prý rozpustit ji v litru teplé vody.

Co je doma, to se počítá. I když to třeba nefunguje

Po rozpuštění lze pak směs ještě naředit a zvětšit její objem, pokud by měl chemik-amatér dojem, že je roztok příliš řídký, může přidat další tabletu či kapsli. Fóra mezi pevnými tabletami a kapslemi s tekutinou nedělají rozdíl. Vše se pak nalije přes hrdlo do nádrže na odstřikovací směs a je hotovo. Je zde ovšem zásadní problém. Voda s tabletou neobsahuje žádný alkohol.

iZdroj fotografie: Hamedog / Creative Commons / CC-BY-SA

To znamená, že kapalina zmrzne, jakmile teploty klesnou k bodu mrazu. A pokud je záměrem zlepšit mycí účinek při sněžení, je velká pravděpodobnost, že půjde o provoz auta v zimních a mrazivých podmínkách. Jak vyřešit tento konflikt internetová fóra neříkají, někteří online „rádci“ nedoporučují míchat směs s tabletou s běžnou směsí či házet tabletu přímo do nádrže. Námitky, že zima je v našich podmínkách obvykle teplá, mohou být relevantní, ale opět, jen do chvíle, než teplota klesne pod nula stupňů Celsia. 

Co naléváte do ostřikovačů vy?

Zdroj: Reddit
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články