V dalším z článků, popisujících automobily dostupné za jeden český plat jsme se tentokrát zaměřili na extra spolehlivý model z Japonska. I když možná pochází i z Francie.
Dnešní pokračování našeho seriálu o autech za jeden plat má v zásadě očekávatelného „hlavního hrdinu“. Aneb, tohle auto muselo přijít, dřív nebo později. Je sice zajímavé, že přes jeho poměrně velkou popularitu jich na silnici zas tolik nepotkáte, ale to bych primárně přisuzoval silné domácí konkurenci. A navíc povedené, nutno dodat. Fabia první generace je totiž opravdu skvělé auto, a Češi ji oprávněně milovali. A milují. To však neznamená, že „japonská Fabia“ je horší. Není, ani trochu, možná spíše naopak. Pojďme se na ni společně podívat.
Spolehlivost ze země původu a design z Nice
A kdo se jen trochu vyznáte v autech, máte z úvodní fotografie k tomuto článku dávno jasno. Ano, první generace Yarisu ztělesňuje to všechno, co máme na Toyotě tak rádi, zejména ale jednu vlastnost, pro kterou na tuto japonskou značku nedají její příznivci dopustit: spolehlivost. Možná to je téma na samostatný článek a trocha toho novinářského pátraní, abychom přišli na to, proč jsou Toyoty vlastně tak spolehlivé a proč se z toho stalo cosi jako poznávací znamení značky se stylizovaným „T“ ve znaku.
Pravdou zůstává, že této vlastnosti nebyl „ušetřen“ ani jeden z nejmenších modelů, by skoro bych Toyotu podezíral, že s ohledem na silně proexportní (a tedy evropské) ambice tohoto modelu si na jeho odolnosti dala Tyota opravdu záležet. Ostatně design malého hatchback byl vyvinut primárně pro evropský trh a byl navržen ve vývojovém centru Toyota ED² ve Francii, nedaleko Nice na Azurovém pobřeží. Když si uvědomíte, jak idylické a tvůrčí prostředí to musí být (místo se tady rozhodně do tvorby „propisuje“), budou vám tvary malého Yarise zase o něco srozumitelnější.
V malém Yarisu cestují dámy, pánové i mimozemšťané
Ano, elegance a „šmrnc“ malé Toyotě nikdy nechyběly, navíc se podařilo velmi citlivě vyřešit i genderovou otázku: jakkoli je Yaris extra oblíbencem u něžnější polovičky lidstva (k čemuž notnou měrou přispívá i jeho jméno, chytře zvolené jako „ten“ Yaris. Například Marbella od SEATu to měla násobně těžší) nemá problém do Yarisu sednout dvoumetrový basketbalista překypující testosteronem, a nebude kupodivu vypadat nepatřičně. Dokonce i můj otec se mi tuhle přiznal, jak o Yarisu dlouho uvažoval. Nakonec si před lety koupil staršího Focuse. Co dodat.
A jak vidítě v přiložené vtipné reklamě, nemá se do Yarisu problém nasoukat ani roztomilá rodinka mimozemských entit ze vzdálených galaxií. Na vysvětlenou pro ty, jimž celé téma připadá v roce 2023 neskutečně mimo:máte pravdu. Dnes už by to vysílat už určitě nešlo. Jenže před 20 lety, kdy tato reklama vznikla na podporu prodeje první generace Yarisu právě vrcholil kult série Akta-X s Davidem Duchovnym coby komisařem Mulderem a Gillian Andersonovou coby „Scully“, zvláštní agentkou FBI Danou Scullyovou.
A některé klíčové prvky z této mega úspěšné televizní série o paranormálních jevech, zhusta souvisejícících s mimozemskými civilizacemi se velmi vtipně přenesly i do reklamy Toyoty. Když tedy pominu samotné „Aliens“, zde v jasně roztomilejší verzi (ty „pravé“ z původní předlohy byste rozhodně potkat nechtěli) jde především o silné, v úzkém paprsku vyzařující světlo, signalizující příchod nečekaného. A povlávající záclony těsně před tím. Také už cítíte lehké mrazení v zádech?
Za 30 000 korun seženete nez problémů udržovaný exemplář
Nechme ale rošťácké mimozemšťany při utajené projížďce s „vypůjčeným“ Yarisem. První generaci, o které pojednává tento článek již bez problémů seženete v ceně jednoho průměrného platu (minule jsme se navíc shodli, že za průměrný český plat budeme považovat částku 30 000 korun). Její design navrhnul řecký designér Sotiris Kovos. A hned v roce 2000 bylo jeho dílo i dílo celé Toyoty oceněné titulem Evropský vůz roku. Lepší start na starém kontinentě si Toyota nemohla přát.
Zajímavostí je, že již od 31. ledna 2001 se Yaris vyráběl ve francouzském závodě Toyoty v Onnaingu, aby Toyota dokázala pokrýt zvýšenou poptávku a aby se do Evropy nemusely dovážet japonské kusy. Je tedy velká šance, že sice seženete japonský vůz, ale kompletně navržený v Evropě. A vyrobený navíc ve Francii. Jak vidno, spolehlivost není vždy nutně spojena se zemí původu. Každopádně první generace Yarisu se v Evropě nakonec prodalo více než 1,2 milionu kusů. Velmi slušný výsledek.
Motoricky stačí i úplný základ o objemu 1,0 litru
V Evropě byl Yaris zpočátku k dispozici se zážehovými řadovými čtyřválci o objemech 1,0 a 1,3 litru, oba s technologií Toyota VVT-i. Použití sofistikovaných systémů řízení chodu motoru (a variabilního časování ventilů) umožňovalo dosáhnout již u základního motoru o objemu 1,0 litru výkonu 50 kW a velmi dobrého průběhu točivého momentu, odpovídajícího konvenčnímu otoru o objemu 1,4 litru. A bonus navíc: v první generaci je i litrový motor čtyřválcem, v novějších už o jeden válec přišel.
Na malý Yaris je tedy i litrový motor zcela dostačující, navíc bývá v ojetinách i nejčastěji rozšířeným. Dali bychom si pozor na funkčnost specifické digitální přístrojové desky, umístěné u Yarise netradičně nad středovým tunelem, nikoli před řidičem. Na rozdíl od zmíněné Fabie pak není problém narazit na Yaris s klimatizací. U které bychom opět zkontrolovali její funkčnost. Doplnění média či výměna kompresoru nebude sice nic výrazně finančně náročného, poskytne vám to ale prostor k jednání o slevě.
Spolehlivost jako alfa a omega „malého Japonce“ (Francouze)
A to je asi tak všechno. Yarisu první generace se fatální závady vyhýbají i 20 let pod zahájení výroby, pěkný a rozumně servisovaný kousek vám tak doporučíme s klidným srdcem. Ten na fotografiích je k mání v nedalekém Německu za cenu lehce převyšující 30 000 korun. Na českých inzertních serverech je nabídka přiměřeně menší, pěkné kousky se však nalézt dají. Držíme palce při výběru, dejte nám vědět svoje zkušenosti se spolehlivostí Toyoty do diskuse pod článkem, děkujeme!