Některé novinky, určené ke „zlepšení“ technického stavu vašeho automobilu, vás mohou ve finále přijít na pěkné peníze. Policie je totiž opravdu nevidí ráda.
Jednou z nejoblíbenějších destinací Čechů je Polsko. Sám jsem tam byl sice jen dvakrát, což se s ohledem na moje domovské Karlovy Vary dá asi pochopit, pokaždé ale naprosto nadšen. Samozřejmě, Krakow ohromí a oslní asi každého, to město nabízí magii plnými doušky a na každém rohu, ale i jinak Polsko zcela splnilo to, co jsem od něj čekal. Ceny přibližně stejné, jen sortiment citelně větší. Nicméně na silnicích je o jeden speciální problém více. Pojďme se na něj podívat společně.
Výměna LED výbojek za původní H7 není dobrý nápad
Polská policie totiž začala důkladně hlídat technický stav aut. Respektive se zaměřila (a to mimořádně důsledně, na Poláky až nezvykle přísně) na osvětlení vozu. Stačí mít špatně seřízená světla, neschválené žárovky nebo nějaké ty domácí úpravy a můžete zaplatit pokutu, přijít o technický průkaz, nebo dokonce skončit na mimořádné technické kontrole. Což speciálně pro mnohé z nás, pro něž je tuning (a to i ten světelný, dnes tedy nejčastěji „LEDkový“) denním chlebem, celkem problém.
Jestli je to pokrytectví? Možná. Všichni totiž víme, že Polsko je trochu zvláštní svět, co se aut týče. Kdo někdy viděl na tamních silnicích Malucha, rozvrzanou Fiestu z 90. let nebo jejich typický domácí tuning, ví, že Poláci zkrátka mají svou estetiku. Velmi mírně řečeno. Možná už ale pohár trpělivosti tamních úřadů přetekl. Statistiky totiž mluví jasně: 40 % závad na technických kontrolách v Polsku souvisí s osvětlením. A není divu, když skoro 98 % tamních řidičů přiznává, že je někdy oslnilo protijedoucí auto.
Jedním z hlavních problémů jsou tzv. retrofity – tedy LEDky místo původních halogenových žárovek. U nás se nad tím často mávne rukou, ale v Polsku je to (od nedávna) velký problém. Taková výměna nemá v drtivé většině schválení od výrobce, a je tedy de facto nelegální. Jinými slovy, nemá homologaci pro daný typ vozu, ono „E“ v kroužku s příslušným číslem registrace a homologace. Světlomet musí mít stejný typ žárovky, se kterým byl homologován, jinak zkrátka nefunguje, jak má. A hrozí oslnění ostatních řidičů.
„Minimálně 50 m dosvit, žádné oslnění, značka ideál“
„Správně nastavená světla osvětlí vozovku na minimálně 50 metrů, což je přesně tolik, kolik potřebujete, abyste při rychlosti 50 km/h bezpečně zabrzdili,“ vysvětluje expert Piotr Kaźmierczak. „Ale jakmile si tam dáte LEDky nebo jiné nehomologované náhražky, světlo se rozptyluje jinak a bezpečnost jde stranou.“ Nevidíte ani vy, a co je nejhorší, není výjimkou, že opravdu nepříjemně oslňujete protijedoucí vozy.“ Kdysi jsem se pohyboval kolem vývoje čoček a vůbec optiky světlometů a musím tato slova jen a jen potvrdit.
Je to totiž opravdu extrémně přesná a jemná práce, kde se počítá s každou setinou milimetru odchylky přímo ve světlometu. Když se pak do takovéhoto světlometu namontuje nějaká výbojka/žárovka, se kterou nebylo od samého počátku počítáno, je celkem jasné, že výsledek nebude příliš příznivý. A přesně tak to také dopadá. Jinými slovy: pokud něco podobného máte v autě, do Polska dnešních dnů bych se úplně nepouštěl. A v zájmu bezpečnosti vlastní i bezpečnosti jiných bych se zamyslel nad opravdu funkční a schválenou cestou.
Vánoce pro policii neznamenají 4 týdny oddychu. Právě naopak
A pokud si říkáte, že na vás polští policajti nebudou mít před Vánoci čas, možná bych se na vašem místě ještě jednou zamyslel. V rámci kampaně „Vaše světla – naše bezpečnost“ se celou zimu aktivně zaměřují na technický stav vozidel. A když vás zastaví, může to skončit dost nepříjemně. Například 7. prosince proběhla velká kontrolní akce, při které policie posílala auta se špatnými světly rovnou na technickou.
Pokuty? Od 300 zlotých (1 700 Kč) za menší přestupek až po 3 000 zlotých (17 000 Kč) za vážné závady. A ano, mohou vám rovnou zadržet technický průkaz. Nic, co by zlepšilo vánoční náladu. Tak na to dávejte pozor. Krásné svátky a co nejvíce viditelnosti na cestách i v životě!