Když přešel v roce 1995 mostecký Autodrom do soukromých rukou, měli noví majitelé plné ruce práce. Okruh ve městě, které nedávno proslavil komediální seriál, chátral a ztrácel licence pro pořádání závodů. Nechybělo málo a stalo se z něj něco podobného, jako z opuštěných závodních okruhů, které si můžete prohlédnout níže.
Okruh Reims-Gueux
Okruh pojmenovaný Reims-Gueux, který najdete ve Francii, nedaleko města Reims, byl dokončen v roce 1926. Je více než sedm kilometrů dlouhý a několikrát hostil tehdejší závody Formule 1.
Trať byla jedinečná díky tomu, že nabízela možnost skutečně vyzkoušet hranice schopností tehdejších závodních vozů, vidět, jak se chovají v extrémních podmínkách a vyhnat je v rovných úsecích až na maximální možnou rychlost. Konfigurace trati byla velmi jednoduchá. Měla jen pět zatáček, které byly spojeny třemi dlouhými rovinkami a několika kratšími segmenty.
V polovině šedesátých let se provozovatelé závodního okruhu dostali do finančních potíží, které jim znemožnily využívat skutečný potenciál okruhu. Poslední závod se na této trati uskutečnil v roce 1969.
Phoenix Trotting Park
Na náš seznam opuštěných závodních okruhů určitě patří i další impozantní projekt. Sice tu nezávodila auta , ale o rychlost a peníze zde šlo také. Jde o Phoenix Trotting Park – obrovský komplex s dostihovou dráhou, který byl postaven v roce 1964 ve Spojených státech.
Zadavatelem projektu byl bohatý finanční magnát
James Dannigan. Pocházel z New Yorku a naivně doufal, že na výstavbu závodní dráhy postačí 3 miliony dolarů, které v Arizoně rychle promění v zisk. Nakonec v projektu utopil asi 10 milionů dolarů. Řeč je o době před více než 50 lety, s ohledem na inflaci a další faktory můžeme z dnešního pohledu hovořit o 100 milionech dolarů, tedy astronomických 2,2 miliardách českých korun.
Dostihový palác otevřel své brány v říjnu 1965. Na zahajovací program přišlo přibližně 12 000 diváků a ti prosázeli více než 130 000 dolarů. Nicméně to byl jen slibný začátek, který vyvolal klamně optimistickou náladu. Phoenix Trotting Park byl uzavřen o rok později, v roce 1966.
Hlavním důvodem, proč to James Dannigan zabalil, byl nízký zájem veřejnosti. O víkendech chodilo na dostihy jen něco okolo 3 000 diváků, což je na poměry USA trochu málo.
I přesto se stále živily naděje na jeho zprovoznění – v roce 2015 byl komplex nabídnut k prodeji za 16,5 milionu dolarů. Nakonec ale byla stavba na podzim roku 2017 zbourána.
Keimola Motor Stadium
Francie a Spojené státy samozřejmě nejsou jedinými zeměmi, kde můžete najít opuštěné závodní okruhy. I ve Skandinávii je celá řada závodních tratí, které se měly stát Mekkami motoristických sportů. Jednou z nich je Keimola Motor Stadium, která byla otevřena v roce 1966 ve finském městě Vantaa. Zpočátku se tu ukazovaly výrazné osobnosti tehdejšího motoristického sportu.
Trať s osmi zatáčkami hostila například závody Formule 2 a několik dalších velkých závodních seriálů, ale obrovské náklady na údržbu bránily provozovatelům okruhu Keimola Motor Stadium dosáhnout návratnosti investice. Právě z tohoto důvodu byla v roce 1978 trať uzavřena.
Nyní zde najdete celkem hustý les, kde dávají finské lišky dobrou noc.
Valencia Street Circuit
Pojďme se nyní vydat do Španělska a podívejme se na závodní dráhu s názvem Valencia Street Circuit. Závodní okruh, kde se ještě nedávno proháněly monoposty Formule 1… a během několika let je vystřídali divocí psi.
Sen španělských fanoušků motoristického sportu se otevřel v roce 2008 a byl plně v provozu až do roku 2013. Proč tak krátká životnost? Okruh čerpal většinu peněz na provoz z Velké ceny Formule 1, která se zde konala mezi roky roky 2008 a 2012.
Když se provozovatelé trati nedokázali dohodnout s představiteli závodů Formule 1 na další spolupráci, nejprestižnější odvětví motoristického sportu rozhodlo o vyřazení španělského okruhu z kalendáře. A zdá se, že toto rozhodnutí přinutilo majitele okruhu, aby zahodili klíče k bráně Valencia Street Circuit.
Fuji International Speedway
Japonská trať se původně jmenovala Fuji Speedway NASCAR a byla postavena v roce 1963. Okruh byl původně koncipován tak, aby Japonsko mohlo hostit americké závody NASCAR, ale když došly peníze na dokončení projektu, koupila trať automobilka Mitsubishi a testovala zde své prototypy. Kromě toho se zde konaly závody Formule 1, první proběhl v roce 1976 a za Mariem Andrettim a Jacquesem Laffitem dojel na třetím místě James Hunt. Ano, je to přesně ten závod, kterého se Niki Lauda nezúčastnil kvůli dešti.
Potom závodní dráhu v roce 2000 převzala Toyota. Přestože nový majitel byla velmi bohatá automobilka, na údržbu posílala jen velmi malé částky. Nyní je okruh zcela opuštěný.
Před několika lety chtěli automobiloví nadšenci na této mimořádně rychlé dráze uspořádat amatérské závody, ale posudek expertů byl pro ně zklamáním – dráha Fuji Speedway NASCAR je příliš nebezpečná.